תמרון רב זרועי

אחד הנדבכים העיקריים ב'תנופה' מתייחס לנושא התמרון הרב זרועי, שנועד להגביר בצורה ניכרת את קטלניות כוחות זרוע היבשה על ידי הרחבת חימושי היבשה, הגדלת סד"כ הרק"ם (רכב קרבי משוריין) והרכב המתקדם, יכולות חשיפת אויב, הקמת יחידה רב-ממדית וכו'

13.02.20
מערכת את"צ

אותו תמרון רב-זרועי, משלב למעשה את כלל המאמצים היבשתיים, האוויריים, הקיברנטיים, הקינטיים, הספקטרום ובתחום הלוגיסטיקה שמטרתם שלילת יכולת מאסיבית מהאויב ובאפקטיביות הלחימה שלו.

כחלק מתפיסה זו, יורחבו חימושי היבשה ויחידות הקצה (הגדודים) יעמדו בראש סדר העדיפויות ויוגדרו כ"אתרוג", באמצעות פיתוח כוח אדם ל-108% איוש ביחידות, חיזוק מרכיבי האג"ם, המודיעין והתקשוב בגדודים המתמרנים, והשלמת אמצעים ל-100% למול התקן (רכב, אמצעי ראייה ליליים, אמצעי לחימה, שליטה ובקרה וכו').

כמו כן, יותאם בניין הכוח כולו לתפיסה החדשה, ודרג החטיבה יוגדר כ"עוצבת יסוד" בצה"ל. לאורך התר"ש, יתרחב משמעותית גם היקף הכטמ"מים (כלי טיס מאוישים מרחוק), וישופרו יכולות האיסוף למודיעין בתחום. 

כסנונית ראשונה של התר"ש, הכריז כבר בחודש שעבר הרמטכ"ל על הסבת חטיבת כפיר (חטיבה 900) לחטיבת חיר"ם עתירת אש. החטיבה תשולב בתוכניות אופרטיביות בפיקוד הצפון ובפיקוד הדרום. "היא תתמחה, ביחד עם עוד שתיים-שלוש חטיבות, לא רק במרחבים עירוניים, אלא גם בלחימה במרחב עירוני צפוף, שהיא עתירה ועשירה ביכולות השמדה של האויב", הסביר רב-אלוף אביב כוכבי.

גם היחידה הרב-ממדית החדשה עלתה שלב בפתיחת השנה. לוחמים מהגדס"רים השונים, צנחנים גולני ונח"ל, לצד כוחות מפלס"ר שריון, יחידת ההנדסה המיוחדת יהל"ם, לוחמי עוקץ ודובדבן, טייסים ואנשי חיל האוויר, הוצבו ביחידה והם ראשוני הסד"כ הלוחם שלה.

אנשי היחידה מיועדים לדעת לפעול בכל זירות המלחמה, כשהייחוד המרכזי שלה הוא כושר חשיפה, איתור, תקיפה והשמדת אויב בכל הגזרות והממדים. בנוסף, ייעודה לפתח ידע שישפיע גם על מבנה וארגון של גופים נוספים בצבא, ויוביל תהליכי למידה שונים.

עוד נקבע כי תוקם אוגדה 99 – אוגדת חי"ר אש חדשה עם כוחות התקפה עתירי אש מתמרנים ומהירים. היא תאגד גם יחידות מילואים מובחרות, ותוכפף לזרוע היבשה.

במסגרת שינוי ארגוני בזרוע היבשה, שמטרתו חיזוק הרב זרועיות ואפקטיביות הכוחות הלוחמים, יוקמו מערך תמרון וחטיבת תקיפה רב-זרועית. 

תימשך גם ההתעצמות בטנקי מערכה מתקדמים (מרכבה סימן 4), נמ"רים ואיתנים, ויינתן ויירכשו אלפי משאיות מתקדמות במהלך 5 השנים הבאות.

בנוסף, יבוצע חיזוק של צק"חי שריון בגדס"רים, ויותאם גם גדוד הנדסה לכל צק"ח התקפי. כמו כן, יועצמו אגד 215 ואגד 215 בגדוד נוסף, בכל אחד מהם. 

במקביל, כחלק מההחלטה לסגור סד"כ ישן, תיסגר חטיבת טנקים ויצומצם מספר הטנקים בחטיבות ההגנה. בנוסף, כאמור, תבוצע לאור התר״ש, החלפה של כ-150 טנקי מרכבה 3 בטנקים מתקדמים (מרכבה סימן 4).

כצעד נוסף, יוטמעו צוותי "סופה", צוותי הפעלת אש גדודיים, שיאפשרו הפעלת אש ברמת הגדוד ויכולות סגירת מעגל מול מרבית אמצעי האש.