מה עשו מנכ"לית פייסבוק ישראל ומפקד מערך התמרון סביב שולחן אחד?

לראשונה בצה"ל, לרגל שבוע היזמות הבין-לאומי, יוענקו פרסי הרמטכ"ל לחדשנות. שמענו על התהליך שעברו הזוכים, ועל הוועדה המטכ"לית שעבדה לילות כימים כדי לבחור בפינצטה את הרעיונות החדשניים ביותר - שיובילו את כולנו קדימה

15.11.20
עינב גרינברג כהן, מערכת את"צ

עבודה לא קלה הייתה לחברי הוועדה הזו, שיודעים דבר או שניים על חדשנות. בפניהם הוצגו 232 יוזמות פורצות דרך שנועדו להגביר את האפקטיביות של צה"ל במגוון תחומים. כעת, אחרי ארבעה חודשים, הוכרזו 18 הזוכים בפרס הרמטכ"ל לחדשנות - שמוענק בפעם הראשונה.  

בתחרות, אותה הובילה חטיבת שילו"ח באגף לתכנון ובניין כוח רב זרועי, לקחו חלק יותר מ-1,400 משרתים ומשרתות, מדרגת טוראי עד סא"ל, ועובדי צה"ל. 

"חילקנו את כל המועמדויות לשני מסלולי השתתפות", מספרת רס"ן ט', ראש מדור חדשנות יישומית בחטיבת שילו"ח, "מסלול הבתים, בו הדגש היה על מיזמים ופרויקטים המאופיינים בחדשנות שכבר יושמה, ומסלול אתגרי הרמטכ"ל, שכלל הגשת יוזמה עם תוכנית ברורה ואבני דרך, עם פוטנציאל היתכנות ראשונית (פיילוט, למשל) באחד משלושת האתגרים שהוגדרו ע"י רב אלוף אביב כוכבי".

הפרסים הותאמו לזוכים, ונועדו לספק להם כלים לפיתוח תהליכים בהמשך. כך למשל, אחת מהקבוצות הזוכות תקבל מימון של קורס חדשנות יישומית שמפעילה חברה חיצונית, ואילו הפרס לזכייה בקטגוריית אתגר הרמטכ"ל הוא סיוע במימוש הרעיון.

הרעיון לתחרות עלה בקיץ האחרון, בהנחיה ישירה של הרמטכ"ל. "בגלל שזה פרס ראשון מסוגו, יצרנו הכול מ-0", מתארת רס"ן ט', "התחלנו להפיץ את קיומה של התחרות, ונעזרנו במובילות החדשנות בצה"ל. התהליך כלל חשיבה מעמיקה על הקריטריונים שוועדת השיפוט תתמקד בהם, התייעצות עם מומחים בתחום החדשנות, בחירת שופטים והגדרת כל שלב ופרט בתהליך".

בשלב הראשון הוגש מסמך בן 10 עמודים, המתאר את עיקרי המיזם, לפיו הותאם לקטגוריה מסוימת: בניין כוח, הפעלת כוח, הדרכה, אנשים, יחידה מצטיינת בתחום החדשנות ואתגרי הרמטכ"ל. "חיפשנו יוזמות שמקדמות שילובי פעולה ורב-זרועיות, שיש להן ערך מבצעי משמעותי לצה"ל, חדשנות בעלת הקשר, והן מביאות לידי ביטוי את העוצמות של הצבא עד לקצה. היה חשוב לנו לקדם סוגים שונים של פרויקטים, ואכן, הרבה מהיוזמות שהוגשו - לא היו בהכרח קשורות לטכנולוגיה".

"בשלב הראשון", מעידה הרמ"דית, "ועדת השיפוט הראשונה בחטיבת שילו"ח בראשות הרח"ט, בחנה לעומק את כלל היוזמות, וביצעה סינון ראשוני. בחרנו כ-60 בולטות, אותן העלינו לוועדת השיפוט המטכ"לית".

"רצינו שהשופטים יהיו בעלי ערך מוסף לכל בית, מאחר וכל אחד מתמקד בתחום עיסוק שונה", מוסיפה רס"ן ט'. בהתאם, כללה הוועדה המטכ"לית את רח"ט שילו"ח, תא"ל ערן ניב (יו"ר הוועדה), מפקד גיס 479 ומערך התמרון, האלוף יעקב בנג'ו, ר' מו"פ מפא"ת, תא"ל יניב רותם, רמ"ח מערכות רב"ז, אל"ם י', מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, פרופ' דפנה שורץ, וסמנכ"ל טכנולוגיות לאומיות במייקרוסופט, ד"ר תומר סיימון.

לוועדה הגיעו כשני נציגים מכל מיזם שעבר את הסינון הראשוני. הם הציגו את היוזמה שלהם במשך 7 דקות, ונדרשו להשיב לשאלות השופטים. בסיומו של כל בית, השופטים דנו ביניהם והציגו את הניקוד שהם נתנו לכל מיזם בהתאם לקריטריונים שהוגדרו מראש. בסך הכול, התקיימו שלוש התכנסויות שארכו יחד כ-15 שעות.

רס"ן ט' מציינת שבגלל שחלק מהפרויקטים היו מסווגים מאוד - רק אנשי צבא מהוועדה יכלו להיחשף אליהם. "הסיבה לעשרות שעות השיפוט היא שהוא התבצע לפי קריטריונים ברורים: מידת ישימות גבוהה ומוכחת, תרומה מיוחדת לצה"ל, מקוריות, וגם סקלביליות - יוזמות המאופיינות ביכולת לשכפול וליישום גם בעוד יחידות".

"בתום התהליך, הצגנו לרמטכ"ל את ההמלצות לזוכים, והוא הכריע מי הם המנצחים בכל אחד ממסלולי ההשתתפות. 23 מבין כלל הפרויקטים והמיזמים שהוגשו קיבלו את התואר", מספרת רס"ן ט'.

"הוועדות היו מרתקות", היא מעידה, "השופטים מתוך הצבא והאזרחים שלקחו חלק בתהליך התרשמו מאוד מהעבודות שהוצגו וממגוון תחומי העיסוק שצה"ל נוגע בו. השיח היה ברמה מאוד גבוהה כי כל שופט הגיע מרקע אחר, סיפק נקודת מבט שונה ושאל שאלות. כל אחד בחר את ה'פייבוריט' שלו ונלחם עליו".

"בעיניי, ברגע שגוף בצה"ל מפתח ומטפח חדשנות, הוא הופך לרלוונטי יותר. יש לנו אתגרים מגוונים בצבא, והם מעודדים חשיבה אחרת, כזו שחוזה בעיות ומציעה פתרונות. בסופו של דבר, הליבה של כל פיתוח חדש היא חדשנות. לא נוכל להבטיח את הקטלניות של הקצה המבצעי בלי יישום של רעיונות מקוריים", מסבירה הרמ"דית.

כיאה לתחרות עצמה, הטקס, כפי שמעידה רס"ן ט', עומד להיות שונה מהטקסים הצבאיים שאנו מכירים. "משלבים בו כל מיני אלמנטים חדשניים, כמובן, אז צפו להפתעות", היא מחייכת.

"המשמעות והמטרות של התחרות הזו הן גדולות - הרבה מעבר לפרס עצמו", מסכמת רס"ן ט', "היא נותנת במה אמיתית לאנשים, בכל הדרגות והתחומים. זו זכות גדולה בשבילי להיחשף לעשייה הרבה הזו, ולהכיר את האנשים שעושים הכול כדי להביא ערך מבצעי חדשני ורלוונטי לצה"ל".

 טקס הענקת פרסי החדשנות מטעם הרמטכ"ל יועבר בשידור חי באתר צה"ל ב-16.11 החל מהשעה 18:30.