הגנה

התפתחות האויב בממדים השונים, בשילוב יכולות משתנות, מחייבת את צה"ל להתארגנות מבצעית מחודשת, שתאפשר מיצוי של כלל יכולות ההגנה החדשות והקיימות

13.02.20
מערכת את"צ

היא מבוססת על ארבעה רכיבים מרכזיים: הגנה רב שכבתית, עיבוי ושדרוג המכשול התשתיתי לכדי גבול חכם, שדרוג החטמ"רים למרחבים חכמים והתארגנות מבצעית חדשה.

אחד המוקדים יעסוק בפריסת הגנ"א ארצית – ׳כיפת ברזל׳ תעבור מהגנה סוללתית לפריסה ארצית של מרחבי הגנה. במסגרת ראייה רחבה, תינתן גם הגנה רב-שכבתית כמענה לאיומים שונים (ירי תלול מסלול, לטילים מדויקים, טילי שיוט וכטמ"מים), שתופעל בעתיד על ידי חמ"ל אחוד בשגרה ובחירום.

לצד זאת, מתוכננת תוכנית רב שנתית לייצור רציף של מיירטים על מנת להגדיל את "תעודת הביטוח" ההגנתית מול איום התמ"ס (תלול מסלול). 

חטיבות ההגנה המרחביות ישודרגו למרחבים חכמים, ובאמצעות יכולות דיגיטליות, קישוריות ובינה מלאכותית ידעו לזהות, להפליל ולהתריע מפני פעילות חבלנית עוינת. צעד זה יאפשר תרגום ידע נצבר בשטח לפעולות מבצעיות בטווחי זמן קצרים. מספר החטמ"רים "החכמים" באיו"ש צפוי לגדול כבר בשנת 2020.

במסגרת התר"ש יתקיים מבצוע מקטעי "גבול חכם", עם הקמת גדודי הגנה מרחבית ייעודים, שיורכבו מפלוגות ייחודיות בעלות יכולות רובוטיקה ויירוט. תתבצע גם הפעלת הגנה רובוטית על ידי רחפנים וכלים בלתי מאוישים שיפעלו באופן אורגני כחלק מהבט"ש (ביטחון שוטף).

כמו כן, יינתן דגש מרכזי על ביסוס המכשול הדרומי, השלמת המכשול בלבנון וקידום יכולות חדשות בתחום ההגנה בסייבר.