גדוד 402 נותנים את יריית הפתיחה לתקופת האימון

לא החום, לא ההתקלה שקיבלו מלמעלה ולא כוחות דימוי האויב הצליחו להסיט את לוחמי ולוחמות גדוד 402 מהמטרה שלהם - להפוך את התרג"ד הראשון בתקופת האימון שלהם ללא פחות מהצלחה. בעודם טוענים את הפגזים בתותחים, מתמרנים בשטח הררי ומאתגר ואף מקבלים משימה מפתיעה ששינתה את מהלך האימון כולו, תפסנו את המג"ד שלהם לשיחה צפופה כדי להבין איך נערכים כוחות האגד ללחימה בלבנון

02.07.19
מערכת את"צ

זה היה רק השבוע השני לתוך האימון שלהם, וכבר נשלפו התותחים הכבדים - תוך ארבעה ימים בלבד, 96 שעות, לוחמי ולוחמות גדוד 402 של חטיבה 215 תרגלו באינטנסיביות כל יכולת, ירו, רצו וקפצו, תוך שהם מוכיחים מחדש מדוע זכו לשלוט על כמה מהכלים המתוחכמים ביותר בצבא. 

תרחישי התרגיל הותאמו ללחימה במתווה הצפוני. אומנם התרג"ד דימה סיטואציה קיצונית על מנת להתכונן למצבים המאתגרים ביותר, אך באותה נשימה הוא הכניס את הלוחמים ל"ראש" של הקו הבא שהם עומדים לתפוס באזור.

"זה לא חדש שאחד מהאתגרים המשמעותיים ביותר כאן הוא הקרקע", מפרט מפקד הגדוד, סא"ל אודי עמיר - כמובן שהוא מדבר על אדמת מרחב רמת הגולן, בו התקיים התרגיל. "סחיבת פגזים ותמרון התומ"תים על שטח הררי ומורכב זו פעולה שעלולה להיות מסובכת לעיתים, ולכן היה לנו חשוב לא רק לתרגל אותה - אלא להביא את הלוחמים לקצה גבול היכולת".

ואכן כך היה המצב - בארבע היממות הלוחמים ביצעו אימוני ירי באותם הרים ופסגות, וסייעו לחטיבות המתמרנות שלצידם לנוע עשרות קילומטרים ואף להצליח תפעלו סיטואציה של פריצה, התפרסות ולחימה משטח בנוי.

בעוד השמש קופחת מעל - הלוחמים החלו להיאסף בזהירות סביב כותלי "כפר טרור" של חיזבאללה. "זה בעיניי אחד החלקים המשמעותיים ביותר בתרגיל", משתף המג"ד, "אחרי הכניסה לכפר, הם תרגלו פריסה נכונה בשטח, ירי רטוב בסמוך ואף מתוך המבנים, וכל זה תוך התמודדות עם איומים כמו ירי תמ"ס, נ"ט וכוחות עוינים של חיזבאללה שניסו להכשיל את המשימה".

את מה שקרה ביום השלישי של התרגיל, אפילו המג"ד לא צפה. "קיבלנו קריאה מדרגים גבוהים יותר שאנחנו צריכים, במסגרת התרגיל, לבצע סיוע אש לגדוד אחר כאן באזור", משחזר המג"ד, "תוך כמה שעות כבר היינו בדרכים, ביצענו תנועה לגדוד 77 שהיו בתרג"ד בעצמם, ועזרנו להם עם ירי אינטנסיבי של עשרות פגזים".

ללוחמי הכומתות הטורקיז הדרישה הזו הכרחית גם בשעת חירום, בתור מעטפת אש חזקה לכוחות הקרקעיים נדרש מהם לקפוץ לנקודות בהם המצב מתלהט, ליצור לכוחותינו יתרון, ורק אז לחזור בחזרה לנקודת האיוש המקורית שלהם.

"אנחנו נודדים כל הזמן", אומר בחיוך המג"ד, "זה אחד מהיתרונות הגדולים ביותר שלנו. לא משנה איפה או מתי - אנחנו תמיד נפעל במקום, בזמן ובעוצמה הנדרשת":

לאורך התרגיל כולו, אינטנסיבי ככל שהיה, לא ניתן היה להתעלם מהמורל הגבוה ששרר בקרב חברי הגדוד. "מרמת הלוחמים בשטח ועד לאחרון המפקדים, כולם הפגינו מוטיבציה גבוהה לעשות את מה שהם נדרשים אליו בצורה הכי טובה שיש", מתגאה המג"ד, "גם מבחינה מקצועית ואופרטיבית, הגדוד עמד בציפיות של האגד כולו ואף עלה עליהן".

אין ספק שכך צריכה להיראות יריית הפתיחה של תקופת אימון גדודית. סדרות האש כבר ממתינות ללוחמים מעבר לפינה, לצד תרגילים וניסיונות חדשים לשדרג עוד יותר את כישורי הלחימה שלהם בתקופת האימונים הקרובה. "אנחנו כשירים ומוכנים לכל שיידרש", אומר בחדות המג"ד, "האנשים כאן איכותיים, מכירים את הכלים שלהם ואת המטרה שלשמה הם כאן - זה משהו שמוטמע בהם, ואף תרגיל לא יכול ללמד".