כך מתכוננת זרוע היבשה למלחמה הבאה

לוחמי חי"ר שמדברים ישירות עם הטייס והשריונר בזמן לחימה, אפליקציה שמתאימה בין מטרה לאמל"ח, יחידת 'רפאים', "מתקן לבנון" ואוגדה אחת שיודעת להילחם יחד גם בשטחים הסבוכים ביותר. בזרוע היבשה מציגים שיטת לחימה חדשנית, מדויקת, וקטלנית יותר מאי פעם

17.08.20
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

עוד מימיו הראשונים, מפעיל צה"ל מאמץ תמידי להתקדם ולמצוא את שיטת הלחימה האולטימטיבית, כזו שתשלב את העוצמה הצבאית, הזרועות השונות והמערכות המתקדמות - שתגיע עד לאחרון החיילים בקצה ותוביל לניצחון במערכה הבאה.

את ההתקדמות הזו מובילה זרוע היבשה, האמונה על בניין הכוח, תורת הלחימה, ההכשרות והאימונים, ואף נוטלת חלק מבצעי במאמץ המלחמתי. כעת, כחלק מתר"ש 'תנופה', שהציג הרמטכ"ל בתחילת השנה, לוקחת הזרוע צעד נוסף קדימה עם תפיסה חדשנית - "התמרון הרב זרועי".

מתוך ההבנה כי במערכה הבאה הלוחמים יפגשו באויב מתוחכם יותר, בעל אמל"ח מתקדם, המתפרס על שטחים רבים וסבוכים, קיים צורך להיות צעד אחד קדימה. אם בעבר כל חייל היה מומחה בתחומו, היום, אל הלוחם בקצה מגיע ארגז כלים רחב שיאפשר לו להפעיל אש, לסמן מטרות ולהפוך לחלק מהמערכה הטכנולוגית.

בזרוע מגדירים את המהלך כמהפכה של ממש - והדגש הגדול נמצא בראש ובראשונה בחיבורים. בזכות הקשר בין חיל האוויר לשריון, יחד עם תותחנים, כוחות החי"ר, האיסוף הקרבי ומודיעין - החיילים יהוו חלק משמעותי ממערכה מהירה, ולמפקדים תהיה גישה לזרועות קרב מקצועיות יותר. 

בין הכלים החדשים שמציגים עם פתיחת המערך, תוכלו למצוא את "הדק חכם" - מערכת קרב משולבת להשגת עליונות מבצעית בזמן קצר. היא כוללת: סגירת מעגלי אש, רכישת מטרות - אותן יוכלו להגדיר כל הכוחות, בעורף ובחזית. לאחר שסומנה מטרה, יותאם באופן אוטומטי המענה - טיל ממסוק קרב, פצצת מרגמה או רחפנים מתאבדים. עם מתן פקודת האש תושמד המטרה במהירות האפשרית.

בנוסף, בתחילת ספטמבר הקרוב תיפתח חטיבת התקיפה הרב זרועית - בראשה יעמוד תא"ל מזרוע האוויר, שיידע לחבר בין הכוחות, וליצור גשר בין היכולות ו"השפה החיל אווירית", לצורכיהם של הלוחמים בזרוע היבשה.

סרט רב מימדי

לא די ברעיונות לחימה מתקדמים כדי להביס את האויב, ובזרוע היבשה כבר תקופה ארוכה מנחילים מושג שהיום כבר שגור בפי מפקדי הצבא: "רב מימדיות". החיבור בין הכוחות בשטח בעת לחימה - אוויר, ויבשה. יחד עם מעטפת טכנולוגית מתקדמת ותמיכה עורפית של מודיעין ואיסוף, יוכלו להגדיל משמעותית את רמת הקטלניות בקרב.

סביר להניח שיחידת 'רפאים' - היחידה הרב מימדית, שהוקמה כחלק מהתר"ש הנוכחי, היא הדוגמה המנצחת לכך. רק בחודש שעבר סיימו הלוחמים שלה תרגיל גדול בו הציגו את יכולותיהם החדישות. הקונספט מהפכני - קבוצת לוחמים שתדע להפעיל אש, לתקשר עם מטוסים, ולהוות כוח חי"ר מהמעלה הראשונה.

חלק מהכלים פותחו ע"י הזרוע ממש בחודשים האחרונים - כך לדוגמה 'צי"ד 750' - מערכת שליטה מתקדמת בלחימה, שיודעת להכווין כוחות בשטח, לשלוט בכמויות גדולות של ידע ולהנגיש את המידע המודיעיני הרב בעת לחימה - עד ללוחם בקצה.

העוצבה "הרב זירתית" - אוגדה 99

מדובר בחודש משמעותי לזרוע הגדולה בצבא, שמקימה גם "עוצבה רב זירתית" תחתיה. האוגדה החדשה תכלול בתוכה חטיבות מילואים של שריון, קומנדו וחי"ר, את היחידה הרב מימדית, ואת חטיבת "כפיר" שעוברת בחודשים האחרונים שינויים גדולים כדי להתאים את עצמה לשיוך החדש.

האוגדה, שתקבל את הספרה 99, כוללת כוחות קומנדו וצנחנים יחד עם מילואים, ומטרתה להילחם בשטחים מבוצרים, סגורים ומורכבים.

מהרגע הראשון

חידוש נוסף בזרוע היבשה הוא פתיחת "תוכנית גדעונים" שתכשיר קבוצה קטנה של צוערים להתמקצע ביכולות הרב מימדיות.

ואם בגיוון עסקינן, בזרוע מנסים לתת לכל מפקד את ארגז הכלים הרחב ביותר - בעזרת מעבר של קצינים מרמת המ"פ בין החילות השונים, על מנת שיכירו את האתגרים והאפשרויות המיוחדות שמציע כל חיל. בשפה פשוטה, משמעות הדבר היא שבקרוב יוכל תותחן לפקד גם על גדוד צנחנים.

בזרוע מבינים שצריך לשים דגש גדול על בניית כוחו של החייל מרגע הגיוס, דרך ההכשרות הארוכות והאימונים השונים - ואף ללוות אותו בדרגים הגבוהים אליהם יגיע, עד רמת המפקדים הבכירים.

לכן, הוחלט על הקמת 'פיקוד ההכשרות והאימונים', ואיתו גם שלל חידושים: '"לש"ביית רותם", מתקן אימונים חדש בצאלים שמדמה לחימה באיזורים בנויים בצפיפות, בשטח כפרי ובלוחמה תת קרקעית. הכוחות שיתאמנו בלש"בייה החדשה יוכלו לשלב כוחות משוריינים וחי"ר בסדרי גודל חדשים, ולעשות שימוש בדרכים חדשות בהן יוכלו המפקדים לתחקר ולהפיק לקחים מאימון לאימון.

יחד עם הלש"בייה החדשה מוקמים מתקנים שידמו לחימה בכלל הגזרות. "מתקן לבנון" לדוגמה, שנמצא בפיתוח בימים אלה, יאפשר ללוחמים לבצע תרגילים באש חיה בתוואי שמדמה לחימה בשטח לבנון, הפצצת מבנים העשויים מחומר מיוחד בחימוש "רטוב" ועוד שלל אפשרויות שבעבר היו בגדר פנטזיה.

שני הפיתוחים מצטרפים לשלל מאמנים, סימולטורים מתקדמים, תרח"טים סימולטיביים, זירות אימונים מתניידות מעץ - איתם יוכלו הלוחמים להתאמן בשטח בנוי, מכל מקום. המטרה - לדמות לחיילים "איך נראית מערכה?" בכל דרך אפשרית.

"חדר כושר לחימה"

מתוך ההבנה שחיילי המילואים הם כוח משמעותי במערכה הבאה, בזרוע היבשה מקפידים על מציאת פתרונות חדישים לשמירה על הכשירות שלהם, בזמן קצר ובעוצמה גבוהה שתתאים לכל לוחם מילואים. לכן יפתח מתקן חדש במרכז הארץ - "חדר כושר לחימה", בו המילואימניקים יבנו את היכולות המבצעיות שלהם.

אז איך זה עובד? המילואימניקים שיגיעו למתקן יעברו מספר תחנות שונות במשך ארבעה ימים: מקבלת הציוד ובטיחות, דרך תחנות מטווחים וסימולטורים, אימוני כושר לחימה - ובסיום גם אימוני הנדסה ולוחמה בשטח בנוי. לאחר ארבעת ימי הבסיס תוכל להיבנות הכשירות האופרטיבית להמשך.

עם הפנים לדור העתיד של הלוחמים בצה"ל, הזרוע לא זונחת את האתגר הגדול בעידוד הנוער אל השירות הקרבי. עכשיו, כך מסבירים שם, בעקבות השדרוגים האחרונים, החיילים בקצה מוכשרים באמצעים חדשניים ומכונה "הלוחם הטכנולוגי", כזה שבין ידיו נמצאים אמצעים חדישים וידע רב בעת לחימה - אבל לא שוכח גם את כוח הזרוע.