"הבסיס לכל פיקוד הוא אהבת האדם והאמונה באדם"

בטקס שנערך היום (רביעי) בבית הספר לקצינים, הוענקו דרגות קצונה לבוגרי קורס קצינים קרביים מחזור 59. דרגותיהם של הקצינים המצטיינים נחשפו על ידי שר הביטחון, מר בני גנץ והרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי. הבוגרים עתידים להשתלב בתפקידי הקצונה ביחידות הקרביות של צבא היבשה

24.02.21
מערכת אתר צה״ל

 

בשנה האחרונה הוביל בה״ד 1 תהליך לחידוש והתאמת הגדרת הקצין, תפקידיו, משימותיו והערכים המובילים אותו. לראשונה במחזור הנוכחי הוכשרו הצוערים ברוח ערכים אלו, ועתידים לחתום על ״אמנת הקצין״ בעוד ימים ספורים ביחידותיהם.

לראשונה מאז פרוץ מגיפת הקורונה, נפתח הטקס למשפחות וזאת למחוסנים בלבד תוך הקפדה על הנחיות מחמירות. הטקס גם שודר בפלטפורמות הדיגיטליות של צה״ל למשפחות וחברי הצוערים שלא הגיעו לטקס.

הטקס נערך במעמד שר הביטחון, מר בני גנץ, הרמטכ"ל, רא״ל אביב כוכבי, מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים, אלוף מוטי ברוך, מפקד בית הספר לקצינים, אל״ם גיא לוי, וקציני החיל הראשיים.

"אתם, דור המפקדים הבא של צה"ל, תופסים את ההנהגה בשטח בתקופה מורכבת – למדינת ישראל ולעולם כולו״, אמר שר הביטחון, מר בני גנץ, ״בשנים הקרובות, תישאו יחד עם הדרגות על כתפיכם את השינוי שמתרחש בצה"ל – את התוכנית הרב שנתית 'תנופה', שהופכת את הצבא לקטלני, התקפי, טכנולוגי וגמיש יותר בשדה הקרב. משימתנו העיקרית היא ביטחונית״

״איראן היא קודם כל בעיה של העולם ושל האזור, אבל בהחלט גם איום על ישראל״, הוסיף שר הביטחון, ״לכן עלינו לעבוד יחד עם שותפינו. יחד עם ארצות הברית. יחד עם מדינות אירופה. יחד עם השותפות החדשות במזרח התיכון."

״הבסיס לכל פיקוד הוא אהבת האדם והאמונה באדם. ביטוי מרכזי לכך הוא העיקרון שקבענו - ״האדם יקר״ וכבוד האדם הוא חלק מהותי בעיקרון. צה״ל הוא צבא העם, המקבל בשעריו אנשים מכל חלקי העם ומכבד כל אדם ללא קשר או תלות בדת, עדה, רקע, מין או נטייה מינית״, ציין הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי.

״רק לאחרונה באחד מבסיסי ההדרכה של צה״ל פגעו מספר צוערים בצוער אחר על רקע מוצאו העדתי. זהו אירוע חמור - לא ערכי ולא חברי. הגנה על כבודו של אדם משמעה הגנה על הדברים החשובים לו - על גופו, על שמו הטוב, על פרטיותו ועל היותו בן אנוש״, קבע הרמטכ״ל, ״כל פגיעה על רקע מיני, בדיבור או במעשה, היא פגיעה בכבוד האדם ומהווה מעשה חמור. המדיניות שקבענו בנושא היא ״אפס סובלנות״ ונפעל בחומרה נוכח כל חריגה״.

״כדי למגר את התופעה נדרשת מעורבות מפקדים הכוללת חינוך להטמעת ערכים, בקרה על המתרחש ביחידה, הרתעה וענישה מחמירה ומעל הכל דוגמא אישית. מסיבה זו למפקדים בצה״ל יש אחריות נוספת, ועליהם להימנע מכל מערכת יחסים אינטימית בין מפקד לפקוד, גם אם נדמה שהיא מבוססת על הסכמה. בעניין זה אין תחום אפור״, הסביר רא״ל כוכבי.

״עוצמתו של צה״ל נמדדת קודם כל בחוסנו המוסרי, אנו נושאי הדגל! ועיניהם של פקודינו ושל החברה הישראלית כולה, נשואות אלינו בציפייה שננהג באופן ערכי וחסר פשרות בכל ההיבטים ובוודאי בתחום זה הנוגע לנפשם ולכבודם של פקודינו״, סיכם הרמטכ״ל, ״רק כך, נוכל לשמור על צה״ל כארגון מופת - ממלכתי וערכי״.