מה עושים מתנדבים מחו"ל בבסיסי צה"ל מאז תחילת "שומר החומות"?

"שומר החומות" הוא המבצע הראשון בו לא הפסיקו את פעילות מערך המתנדבים, ואפשרו לאנשים שאינם חיילי צה"ל לתת יד במאמץ. מאיפה הם הגיעו בזמן המבצע? איך הם עזרו ללוחמים שלנו? ומה הם עושים עד היום בימ"חים ובבסיסים?

02.06.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

בשלושת השבועות האחרונים, לא רק חיילים עם מדי זית וחאקי השתתפו במאמץ המבצעי שפקד עלינו "שומר החומות" - חלק חשוב גם כן לקחו עמותת "שר-אל" ומערך המתנדבים בחיל הלוגיסטיקה.

אומנם השמיים נסגרו במהלך המבצע, אך לא היו חסרים מאות מתנדבי "שר-אל" גם בתוך גבולות הארץ. צעירים בני 20 לצד מבוגרים וגמלאים, עולים, משתתפי תוכניות "תגלית", "מסע" והסוכנות היהודית וכן סטודנטים ומתמחים שהגיעו מרחבי העולם עוד לפני תחילת סבב הלחימה ונשארו - כולם עצרו את שגרת יומם, שובצו במחסנים ובסיסים בכל היחידות, החטיבות, הזרועות והפיקודים, והשתתפו במאמץ הלאומי.

לרוב במצבי חירום, נפסקת פעילות מערך המתנדבים. אז מה נשתנה במבצע הזה מכל השאר? "בהערכת המצב שקיימנו בתחילת המבצע הועלו דרישות לתגבור הסד"כ, בדגש על המרה"ס (מרכז ההספקה המטכ"לי) ובסיסים נוספים", מספרת רס"ן עינב לקט, מפקדת מערך המתנדבים, "עד היום זו הייתה משימת הסד"כ הסדיר, אבל רצינו לאפשר להם להמשיך בשגרת ההכשרות והאימונים".

בניסיון לחפש פתרון חלופי שיענה על הצורך בכוח אדם, עלה הרעיון להיעזר במערך המתנדבים: "שאלו אותי אם יש לי מספיק אנשים להביא, ועניתי שכן", היא מתארת בפשטות, "השאר היסטוריה - פתחנו חמ"ל חירום בשיתוף עם ענף כו"כ (כשירות וכוננות) באט"ל, בו קיבלנו פניות ודרישות למתנדבים מהיחידות. הן הציגו את הצרכים שלהן, ואנחנו שיבצנו את המתנדבים לפי זה - ביחידות, במרה"ס, בימ"חים (יחידות מחסני החירום) ובחטיבות השונות".

הם סיימו פעילות של חמישה ימים תוך שלושה, ובסוף כל יום סירבו ללכת ושאלו איך הם יכולים לעזור עוד

כחלק מעבודתם, דאגו המתנדבים שהציוד שהחיילים קיבלו במבצע יהיה תקין. "הם וידאו שכל פריט שהגיע ללוחמים יהיה ראוי, ושלא יחסר להם דבר: אפודי מגן, וסטים, שקי שינה, מימיות, מדים - הם אפילו עזרו באריזת מנות קרב וציוד רפואי", מפרטת רס"ן לקט.

את העבודה הזו הם עשו בנחישות רבה, ולדבריה הגיעו לתפוקה מרשימה ביותר: "הם סיימו פעילות של חמישה ימים תוך שלושה, ובסוף כל יום סירבו ללכת ושאלו איך הם יכולים לעזור עוד".

למעשה, גם כשכמעט כל שאר הצבא כבר נמצא מאחורי "שומר החומות", מתנדבי "שר-אל" עדיין דואגים להמשיך לסייע בכל מה שצריך. גם השבוע הם פקדו את הימ"חים והחטיבות כדי לרענן את הציוד שנותר מהמבצע ולהחזיר אותו למקומות מהם הגיע.

"כשכוחות הצבא הוקפצו מגזרה לגזרה במבצע, הוצא ציוד חירום רב מהמחסנים, כמו מדים ואפודים", מסבירה רס"ן לקט, "עכשיו שנגמר המבצע, צריך שמישהו ידאג לכל אותו הציוד - ובזה המתנדבים והמתנדבות שלנו לוקחים חלק. ניקוי וייבוש ג'ריקנים, ריענון שקי שינה, בדיקת מדים, צביעה מחדש של ציוד, שימון כלים, אריזות והכנת רשימות ציוד של כל מה שנכנס בחזרה למחסנים הם רק חלק מהדברים שהם עושים בימים האחרונים". 

אני לא יכול לחשוב על דרך יותר טובה לעזור למדינה שאני אוהב

אחד המתנדבים שבלטו במיוחד הוא דוד סמית', שעלה לארץ מקנדה והצטרף לעמותה לפני כ-12 שנים, ועם תחילת המבצע - התגייס פעם נוספת למאמץ הלאומי. "אני שמח שזכיתי לעזור לצבא ולמדינה שלנו בזמן שכזה", הוא מצהיר, "אני לא יכול לחשוב על דרך יותר טובה לעזור למדינה שאני אוהב, מאשר לבוא ולעזור לצבא".

"המערך הזה מורכב כולו מנתינה אמיתית. הוא הוכחה חיה וקיימת לאחדות לאומית ועזרה הדדית", מסכמת רס"ן עינב לקט, "מדובר במתנדבים ומתנדבות שמגיעים מחו"ל מתוך שליחות וציונות, ולא מצפים לקבל דבר בתמורה. המבצע הזה הוכיח לנו שהחל מעכשיו - חשוב שהמערך הזה ימשיך לפעול גם בחירום. אנחנו גם מרוויחים כוח אדם איכותי ומסור, וגם מאפשרים לסד"כ הסדיר להמשיך בהכשרות כמעט כמו בשגרה".