הצצה ליומן החמ"ל של 769 - באחד הימים העמוסים של "שומר החומות"

3 שבועות אחורה. אומנם גזרת לבנון במבצע "שומר החומות" לא הייתה חמה כמו עזה, אבל כן התרחשו בה התפרעויות והפגנות על גדר הגבול - במהלכן סוכל גם ניסיון חדירה ליישוב. שעה אחר שעה, גוללנו את יומן האירועים של אותו היום, והבנו איך זה נראה - מעיר החמ"לים 

06.06.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

14.05.21 (יום שישי), היום החמישי למבצע "שומר החומות"

15:00

הכול מתחיל בשיחת טלפון קצרה שהסמב"ציות בגזרת לבנון מקבלות מהשטח - "יש התפרעויות בגדר המערכת". הן ישר מתקשרות לקמב"צית, רס"ל גל ברקו, שממהרת להגיע ללב הפועם של החטיבה. במהלך השיחה, גאיה הסמב"צית מדווחת לגל על תמונת המצב בגבול, ועל ההתקהלות בקרבת היישוב מטולה. 

"באותו הבוקר הגדרנו כוננות תגבור", מספרת הקמב"צית. "באזור השעה 15:00 הסמב"צית התקשרה אליי באדום ודיווחה על חשד לשמונה לבנונים שחותכים את הגדר. רצנו לחמ"ל, וכשנכנסתי, הסמח"ט בדיוק יצא לשטח, טפח לי על השכם ואמר: 'קחי את הפיקוד, אני בדרך לשם'".

בינתיים בחמ"ל, הסמב"ציות מייצרות תמונת מצב ומקפיצות את כל הגורמים הרלוונטים לאירוע. "היינו עסוקות בלהבין מה בדיוק קורה ומה פריסת הכוחות. רק בזכות המידע האמין שלנו, המפקדים יכלו לקבל החלטות בשטח ולעבוד בסנכרון", מדגישה גאיה.

פלוגה מגדוד 435 בחטיבת גבעתי מגיעה לזירה, והטנקים שתופסים קו בגזרה כבר מחכים לפקודה לביצוע ירי על מנת לפזר את ההפגנה ולמנוע מהלבנונים לחדור לשטח הארץ. "אני מסתכלת לקצין הסיוע בעיניים ואנחנו מבינים שזה הרגע. אנחנו מתחילים להריץ את אישור הירי כלפי מטה - מדובר באחד הטנקים הכי חשובים בגזרת החטיבה, של גדוד 74, ששומר על אזור מטולה. זה לא מובן מאליו", היא ממשיכה לתאר. 

הירי מתבצע, ובחמ"ל עוקבים אחר המתרחש דרך השידור החי בתצפיות, ורואים את החשודים בורחים בחזרה ללבנון. אלא שבשטח לא לוקחים סיכון - ומוודאים שאין אחרים שנשארו בשטח הארץ. "אנחנו מתחילים סריקות בתוך היישוב", מגוללת רס"ל ברקו את השתלשלות האירועים, "יחד עם רוכ"ש, צוותי הרחפנים וכיתות הכוננות של היישוב, אנחנו מפעילים תוכנית סריקה בפיקודו של מ"פ האיסוף הנייד של גדוד 869".

16:30 

מתבצעת שלילת חדירה. בחמ"ל מבינים שהאירוע אומנם הסתיים, אבל יודעים שזה ממש לא סופו של היום - מכיוון שישנן עדיין התקהלויות אלימות על הגדר במרחבים נוספים בגזרה. 

19:50

מפרי סדר מנסים לחצות את הגדר, ובתגובה כוחות צה"ל יורים לאוויר ומשגרים פצצות תאורה. בחמ"ל מחליטים להציב את הכוחות במארבים מדויקים במרחב, וכן צלפים וקלעים בכל נקודה באזור. "תוך כמה שעות כבר פרסנו מחלקות וצוותים שונים בסיורים גלויים לאורך כל הגזרה והיישוב", מסבירה רס"ל ברקו.

21:30

בזמן שההתפרעויות נמשכות, התצפיות מזהות שלושה חשודים לבנונים מתגנבים באיטיות לכיוון הגדר. "אנחנו מבינים שההפגנות הן בעצם הסחה, ושהם מתכננים לחדור לשטח הארץ", חושפת הקמב"צית, "מיד הכרזנו על פרש תורכי. אלה רגעים מאוד מתוחים, בהם גם נורו פצצות תאורה, וגדר מטולה הוכרזה כשטח צבאי סגור". 

האירוע מתהפך ב-180 מעלות כשאחד הקלעים מזהה את המחבל חוצה לשטח ישראל ויורה לפי נהלי הפתיחה באש. "ממש סיכלנו פיגוע", מבהירה גאיה, "הם ברחו ללבנון, ובשעה 22:40 הכרזנו חזל"ש".

22:57

מתבצעת התפזרות של מפרי הסדר. "אני רגילה לשבת בחמ"ל ולנהל הכול משם, ובאותם ימים מתוחים, המח"ט לקח אותי לראות את השטח בעיניים", מספרת גל הקמב"צית. "עברנו מוצב מוצב, וידאנו שהכוחות בקצה מכירים את הוראות הפתיחה באש. היו לנו הרבה אירועים בדרך, וזה אומר סמב"ציות שעושות משמרות על גבי משמרות, ולא יוצאות מהחמ"ל".

בסופו של היום העמוס, בחמ"ל 769 בטוחים שכל האירועים האלה עזרו להם להתמקצע, גם בנקודות הכי קטנות שלא יצא לסמב"ציות ולאנשי החטיבה להיתקל בהן עד כה. "לעבוד בשעון לחימה כזה משפר את ההבנה של איך מתפעלים את הגדודים והכוחות בצורה הטובה ביותר. כולם עבדו בצורה פנומנלית - כל מ"פ ידע מה המשימה שלו, וזה לא היה קורה בלי הפעילות של החמ"ל", מעידה רס"ל ברקו. 

מאז הפסקת האש במבצע "שומר החומות", נרגע המצב בגזרה. אבל את הניסיון שצברו מכל הטלפונים שלא הפסיקו לצלצל, הפעילויות היזומות והחברת הכוחות, לוקחות איתן הסמב"ציות, קצינות החמ"ל והקמב"צית - גם להמשך הדרך. "בסופו של דבר מדובר בחיילות שמבינות שיש להן משימה שהיא מעל הכול - ויעשו הכול כדי להצליח בה", היא מסכמת.