פלוגת המילואים החדשה מסכמת אימון ראשון בגזרה

ניווט חשאי אל המטרה, הסתוות מקצועית בעמדה ותהליך זיהוי אויב וסגירת מעגל. החודש התקיים האימון הראשון של פלוגת המילואים החדשה-ישנה בגדוד האיסוף 595 במקביל לאימון של הפלוגה הסדירה. ניסינו (והצלחנו) להסתוות, ושמענו מהם - איך זה מרגיש להקים פלוגה מחדש אחרי שלוש שנים?

07.07.20
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

לפני כשלוש שנים, פלוגת המילואים בגדוד האיסוף 595 של אוגדה 210 נסגרה בעקבות סד"כ נמוך, "אחרי פעילות עצימה, נשארנו עם צוות אחד בלבד, שלא היה צריך את כל המעטפת הרחבה שפלוגה מקבלת", פותח ומסביר המ"פ דאז וגם כיום, רס"ן שאולי.

אלא שבשנה האחרונה, הוחלט על הקמתה מחדש, והחודש היא יצאה ליישם את יכולותיה באימון ראשון, עם מ"פ חדש-ישן. "ההתאמה הטבעית ביותר מבחינתי הייתה המינוי שלי לפקד עליה בשנית. כבר הייתי כאן, אני יודע איך הדברים עובדים וזה המשך מתבקש בשבילי לחזור לכאן ולסיים את התהליך", משתף המ"פ.

"לאור ההיכרות עם הגזרה ועם הגדוד", הוא ממשיך, "הקמנו שוב את הפלוגה מאפס - עשינו תהליך בניית כוח אדם ובנינו הכשרות מותאמות. הצוות האחרון שנותר לפני הסגירה, נשאר באוגדה במשך הזמן שעבר והמשיך לצבור ידע ולהתפתח. כעת הצטרפו אלינו צוותי מילואים נוספים מהיחמ"ם באוגדה 80".

לדברי רס"ן שאולי, בניית הפלוגה מתבצעת בהתאם לרצון ליצור מערכי איסוף ממוקדים ומוצלחים, והיא כוללת עשרות לוחמים במיל': "זה דורש מצד אחד סד"כ איכותי שבקיא בהפעלת אמצעים מיוחדים, ומצד שני כוח אדם שמכיר את הגזרה ואת מאפייני השטח. שילוב של שניהם יוצר עליונות בהערכת המצב המבצעית".

במסגרת התרגיל הראשון שהתמקד ברמת המפקדים, הגיעו קצינים ובעלי תפקידים - כולם אנשי מילואים. "האימון ארך שלושה ימים", מציין רס"ן שאולי ומוסיף: "מטרתו הייתה לקבוע רמה אחידה, יסודות מקצועיים וסף להמשך הפעילות שלנו ויישומם באימון הבא שעתיד להתקיים ברבעון ד' של שנת 2020, ויכלול את כל הלוחמים בפלוגה".

"התכלית העיקרית הייתה ליצור לכידות ברמת המפקדים", מבהיר רס"ן שאולי, "עשינו יישור קו מקצועי בתחום היחמ"ם (מודיעין מטרות), הכרת הגזרה, הגדרת אחדות ברמת הפיקוד והצבת יעדים ברמה הצוותית".

אז איך זה נראה מקרוב? הפלוגה קיימה תרגיל דו"צ, שהתרחש משני צדדיו של נהר הירדן. "חילקנו את המפקדים לשני צוותים - שכל אחד מהם היה צריך לנווט באופן חשאי אל היעד שנקבע, להגיע לעמדה ולהסתוות ברמה גבוהה, כך שהקבוצה השנייה לא תצליח לזהות אותם".

"לאחר מכן", הוא נזכר, "הם היו צריכים להבין מה הם רואים באופק, ולהוציא נ"צ של המטרה. למעשה, כל צוות דימה אויב עבור החבורה המתחרה", מתאר המ"פ, "כך תרגלנו גם תהליך זיהוי וסגירת מעגל".

"לוחמי הפלוגה עתידים להתמקצע אף יותר בהמשך, והם יוכלו לשמש ככוח מתפעל במקרה של הסלמה בגזרה. הצוותים לומדים לפעול במתווה השטח הזה, ויש בידיהם אמצעים להבנת תמונת המצב ולאפיון דפוסי העבודה של האויב שעוד ילכו ויתחדדו", מסביר המ"פ, "הפלוגה מתכוננת למספר תרחישים ומסתגלת לכמה וכמה תנאי שטח, כולל אזורים מורכבים במיוחד".

במקביל לצוותי המילואים, ב-595 מעלים גם את מוכנותם של הלוחמים בסדיר באימון מותאם, שהביא איתו יישור קו בכל הגדוד - פלוגת היחמ"ם, שמשלבת צוותי לוחמים ולוחמות, תורגלה בתרחיש המסכם תקופת אימון משמעותית. "בדומה לפלוגה החדשה, צוותי היחמ"ם הוקפצו ל'מצב חירום מדומה', בו נפרסו לאורך הגבול בנקודות רלוונטיות, ותרגלו חבירה והתרחקות מעמדות בקצב מהיר ומדויק", מתאר הסמג"ד, רס"ן ניר ויצמן, "המטרה הייתה לתרגל מעבר משגרה לחירום, על כל המשמעויות של זה - אתגר מנטלי ופיזי יחד".

"היה לנו חשוב להעצים את הנושא של אי הודאות", הוא ממשיך, "לאורך התרגיל היו המון תרחישים מאתגרים, שהכריחו את מפקדי ומפקדות הצוותים לחשוב בצורה יצירתית ולעבוד בשיתוף פעולה. בהמשך התרגיל התמקדנו בזיהוי אויב והכוונת אש - עשינו זאת בעזרת משאבי אימון של חברת אל-טל, חברה שמדמה את האויב כפי שאנחנו דורשים. הם דימו לנו חוליות ירי שונות, דרך ירי עשנים וזיקוקים ואביזרים מיוחדים. כלל הצוותים צפו עליהם, והתאמנו בזיהויים". 

"אנחנו מחדשים את פעילותנו ברמה הגבוהה ביותר וחשוב לנו להיות חלק מתהליכי העבודה שקורים יום יום בגדוד שלנו", מסכם רס"ן שאולי, "כיוון שאנחנו פלוגת מילואים שמשולבת בגדוד סדיר, יש לנו כמו 'אמא ואבא' שמספקים לנו מעטפת וסטנדרט גבוה לשאוף אליו. אנחנו מרגישים את מיצוי כוח האדם בצורה המיטבית ורואים את הערך המוסף שאנחנו מקבלים".