זה מה שקרה כשפיקוד העורף הגיע לעיר הגדולה

מקפריסין, דרך ברזיל ועד נפאל - פיקוד העורף מכיר כמעט כל נקודה בגלובוס. את הניסיון הייחודי הזה, הוא מתרגם לקורסים שמכשירים מדינות אחרות בשיטה כחול לבן, ובפעם הראשונה נוחתים גם בניו-יורק. שמענו מחברת המשלחת על הקורס החדש והתגובות החמות מעבר לים

30.07.23
הילה גד, מערכת את"צ

לא בכל יום מוצאים את עצמם שלושה אנשי מילואים ישראלים ורע"ן בפיקוד העורף יחד עם כוחות אמריקאים, באחת הערים הגדולות ביותר בעולם.

בשבוע שעבר יצאה בפעם הראשונה משלחת ישראלית מטעם פיקוד העורף להעביר קורס בן שלושה ימים לאנשי המשמר הלאומי של ארה"ב, בניו-יורק. השתתפו בו 16 נציגים מהמשמר ו-8 כבאים מקומיים. 

 "כמעט בכל אירוע מחוץ לישראל אנחנו שולחים אותם, הם בכשירות גבוהה ומוסמכים בתקן בינלאומי", פותחת סא"ל ענבר סולומון, רע"ן חומ"ס (חומרים מסוכנים). 

ליחידה יש יתרון מסוים על גופים במדינות אחרות, והוא הניסיון שצברה לאורך השנים, כשסייעה לעשרות מדינות בהצלת חיי אדם לאחר אסונות טבע ופיגועי טרור.

"יש לנו שיטה מאוד ברורה ומסודרת לחילוץ והצלה", מסבירה סא"ל סולומון, "ואלה דברים שמדינות אחרות רוצות ללמוד מאיתנו".

אנשי המשמר הלאומי בארה"ב, כפי שהיא מציינת, פועלים בצורה שונה מאיתנו ועוברים הכשרה בסיסית בלבד. הקורס החדש והמעמיק נבנה במיוחד בשבילם, ומלמד אותם לפי השיטות הישראליות: "התמקדנו בעיקר בהיבטים ההנדסיים של חילוץ: איך להרים קיר אחד בלי להפיל קיר אחר? כיצד למפות את אתר ההרס כדי לדעת בדיוק איפה הפצועים נמצאים?"

בפיקוד העורף משתמשים בשיטה יעילה לאיתור במקרה של קריסת מבנים: מערכות מתקדמות שעובדות לפי מודיעין מבוסס אוכלוסייה. החיילים מתשאלים את המחולצים ממתחם האסון או אנשים מהסביבה הקרובה, ומזינים את הנתונים למערכות המאיה והאיתן, שפותחו באגמים, וממפות את אתר ההרס.

הטכנולוגיה יודעת להגיד באילו נקודות מתחת להריסות ייתכן ויהיו בני אדם, ובכך ממקדת את החיפוש. ברגע האמת, כאשר כל דקה קובעת ואין זמן לבזבז, השיטה היא הכרחית.

היום הראשון בקורס עסק בשיעורים עיוניים, והימים העוקבים התמקדו בתרגילים מעשיים באתר אימונים באורסיקני, כפר קטן בניו-יורק. במהלך השלב הפיזי, הכוחות חילצו נפגעים מדומים מהריסות בניינים תוך שמירה על בטיחות ושימוש בכלים ההנדסיים שלמדו.

קצין המבצעים המיוחדים ומפקד המשמר הלאומי של המדינה הגיעו להתרשם מהמיזם, יצאו נפעמים ואף דיברו על שילוב הקורס באופן קבוע. "הם העריכו את שיתוף הפעולה ואת העובדה שבאנו במיוחד כדי להעשיר אותם", מתגאה סא"ל סולומון, "זה לא דבר טריוויאלי בכלל, שמדינת ישראל הקטנה מלמדת את ארה"ב הגדולה. אנחנו מקווים שהקשר יעמיק וימשיך לתרום לשני הצדדים".