"10 דקות לתזוזה". מבט מבפנים - רגע לפני מכת הפתיחה

בחדר קטן יושבים קבוצת חיילים ומפקדים מכל רחבי צה"ל. הטלפונים סביבם לא מפסיקים לצלצל, ומשימה אחת לנגד עיניהם. כך נראו הדקות מורטות העצבים לפני מכת הפתיחה של הפעילות הממוקדת בצפון השומרון. קיבלנו הצצה לשניות הבודדות לפני שהכול התחיל

04.07.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

"10 דקות לתזוזה", צועק מפקד החמ"ל. תוך שניות כל החדר משתתק. הלחץ מורגש באוויר. כל צלצול טלפון מקפיץ את כולם על הרגליים. על המסך הראשי מרצדת תמונה אפורה, והמסגרת הירוקה ננעלת על הנקודה שהולכים לסכל. יעד התקיפה - מפקדה המהווה חמ"ל משותף לפלגי הטרור במחנה הפליטים ג'נין.

 
עריכת תוכן: יובל טל ועדי קלר. צילום: יובל איטליאנו. עריכת וידאו: רומן לירנר.

וברגע אחד זה קרה. עננה שחורה כיסתה את המסכים - המשימה הראשונית הושלמה, ומכת הפתיחה הונחה. אנחת רווחה נשמעה בחמ"ל - כזו שאומרת שהכול הלך בדיוק לפי התוכנית. 

כתף אל כתף ישבו שם בכירים מכל רחבי צה"ל - מדי זרוע האוויר לצד כומתות אדומות בשיתוף פעולה מופתי. המטרה - לייצר מכת פתיחה משולבת שתפתיע את האויב ותשמור על הכוחות בשטח, כשכל פרט בתוכנית נבחר בפינצטה. 

המפקדה שהותקפה נבנתה בין מתחמים ציבוריים - בי"ס, מרפאה, מרכז חלוקת מזון - ולכן, הדיוק במשימה היה קריטי. בעזרת איסוף מודיעיני מעמיק הצליחו הכוחות להגיע לנקודה המדויקת הזאת.

קצת אחרי חצות התקבל אישור תנועה לכוחות החי"ר, ובמקביל לתקיפה האווירית. כוחות רבים כמו דובדבן, אגוז, סיירת צנחנים, סיירת חרוב ומגלן נכנסו כל אחד מכיוון שונה למחנה הפליטים והחלו בפשיטה, כשלכל יחידה משימות שונות לביצוע. 

מאוחר יותר הושלמו עוד מספר תקיפות אוויריות. כולן פגעו ביעדים אסטרטגיים כמו תשתיות טרור, אמל"ח, מחבלים ומתקנים לייצור כלי נשק. 

בחמ"ל ידעו שזו רק יריית הפתיחה, ושמולם עוד לילה שלם ללא שינה. אך המטרה שלהם היא ברורה וחזקה - להביא לסיכול  של כמה שיותר תשתיות טרור שעלולות לפגוע במדינת ישראל.