נתפס אמל"ח שיוצר במדפסת תלת-מימדית

כנראה שכשנחשוב על מדפסת תלת מימדית, נחשוב על צעצועים לילדים או אביזרים לבית - לא נעלה בדעתנו שמהמכונה הזו אפשר לייצר כלי נשק. והנה, בפעם הראשונה באיו"ש, נתפסו בחטמ"ר יהודה 8 מדפסות שייצרו נשקים - כל אחת מהם עם מנגנון פנימי מיוחד המאפשר ירי. כך, נחשפה המחרטה הדיגיטלית הראשונה

09.08.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

זה קרה לפני שבועיים, כאשר לוחמי הנדסה מגדוד 601 איתרו דבר לא שגרתי, במהלך פעילות שוטפת של החרמת אמל"ח בגזרת עתניאל שבחטמ"ר יהודה, בשיתוף עם מחו"ז ש"י ותחנת חברון של משטרת ישראל. 

בלילה, כשהשעון הראה 03:00, הם נכנסו ליעד באזור בית עווא, בו על פי מידע מודיעיני אמור היה להיות אמל"ח. ואכן, הלוחמים תפסו 3 אקדחים, נשק ארוך ועוד חלקי נשק רבים. 

במבט ראשון, לא היה שום דבר יוצא דופן באמצעי הלחימה האלו. אבל אחרי שהם מצאו גם 8 מדפסות תלת מימדיות, הבינו שמדובר בנשק ממדפסת תלת-מימדית. לצד אלה, נמצאו תוכניות ההדפסה, 65 גלילים למדפסת 3D ומחשב. 

"אלו כלי נשק שמישים לחלוטין", מספר מג"ד 601, סא"ל שמעון עורקבי, "לקחנו אותם לבדיקה, וראינו שהם נשקים מודפסים שמכילים מנגנון שמאפשר לפגע. זו ממש מחרטה דיגיטלית".      

התפיסה הזו מצטרפת ל-42 סריקות האמל"ח ו-36 המעצרים שבוצעו במהלך התע"ם שלהם, שארך כ-5 חודשים. במהלכו הדהדה תקופת סיום מבחני הבגרות הפלסטינים, מבחן התאוג'יהי. מדובר במבחנים חד שנתיים, שמי שעובר אותם יורה לאוויר "ירי חגיגה". 

לקראת תקופה זו, עושים בחטמ"ר יהודה מאמץ מודיעיני והתקפי מוגבר לצמצום האמל"ח בחטיבה - בנוסף לעיסוק המתמיד בהחרמת אמל"ח בשאר ימי השנה. 

"צריך להגיד שזו תופעה שלא חווינו. לכן אנחנו נגביר את ריכוז המאמץ המודיעיני בסוגיות אלו, נמשיך לצאת למבצעי סיכול נרחבים ונעלה את מגמת הפעילוית", מסכם סא"ל עורקבי, "בסוף, זה אירוע שצריך להיות ערים לגביו כדי שזה לא יפגוש ויסכן את התושבים בקצה - ופה מגיעה העבודה שלנו".