המהפכה הטכנולוגית בחדרי המלחמה באוגדת איו"ש

איך מזהים ומסכלים אירוע פח"עי בעיר בה יהודים ופלסטינים חיים דלת מול דלת? כיצד יודעים מאיזה כיוון התבצע ירי, ומגלים חציות קו במהירות? הכירו את מערכת "חברון עיר חכמה", שבעזרת טכנולוגיה מתקדמת במיוחד, הביאה לפריצת דרך בחמ"ל האיסוף של חטיבת יהודה ובמלחמה נגד הטרור 

26.11.20
מירב בראל, מערכת את"צ

כשנכנסים לחדר המבצעים "מצודות יהודה" שבחטיבה המרחבית "יהודה", מיד אפשר להרגיש שנעשה שם שדרוג רציני. לא רק בגלל המבנה וצגי המחשב החדשים, אלא בעיקר בזכות המערכת המשוכללת, אותה לומדות התצפיתניות בחודשים אלו ממש. 

מערכת "מרחב חכם", שמוכרת לכם אולי מגבול הצפון או מעזה, שגורה בפי המשרתים כאן כ-"חברון סמארט סיטי". כשמה, היא נועדה לעזור לתצפיתניות בחמ"ל לאתר התרחשויות יוצאות דופן בעיר חברון, ובסופו של דבר לתפעל אותן מקצה לקצה - בזמן הקצר ביותר ובפגיעה מינימלית.

"לפני כחודשיים, הפכנו את חדר המבצעים שלנו לחמ"ל מר"ס (מערכת רבת סנסורים)", מציגה סגן עדי נחשון, סמ"פ תצפיות בחטמ"ר יהודה, "המטרה היא לנטר את כל הנתונים בשטח, לאחד אותם ולעזור לזהות אירועים חריגים".

"באמצעות מצלמות ומכ"מים ,שפרוסים ברחבי העיר, המערכת החכמה מתעדת את כל מה שקורה סביבה ומאפשרת לתצפיתנית לחוות את השטח באופן הכי מציאותי שיש", ממשיכה סגן נחשון, "אם המערכת מזהה תנועה מוזרה או רעש לא אופייני, היא שולחת את זה ישירות אל החמ"ל להמשך ניהול האירוע והקפצת כוחות במקרה הצורך". 

האתגר העיקרי בחברון הוא החיכוך בין התושבים היהודים לפלסטינים, שגרים ממש בית ליד בית - כך כשפורץ אירוע ביטחוני, הכוח צריך להגיב תוך שניות. "הדגש פה הוא על המצלמות החדשות, שנותנות לנו תמונה ברורה יותר של מה שקורה בשטח, וכך פותרות לנו את בעיית התזמון", מדגישה הסמ"פ, "מדובר בפריצת דרך של ממש".

דבר חשוב נוסף אותו מציינת סגן נחשון הוא הפונקציה שתינתן לתצפיתנית בחמ"ל - להגדיר מראש במערכת אזור או תנועה מסוימים, כדי להבליט אותם כשנתונים כאלה נקלטים. "המטרה היא שאם אדם נכנס למתחם שהוגדר במערכת כחריג, תקפוץ לבקא"סית (בקרית איסוף יבשתית) התרעה, וכך היא תדע לסווג את האירוע, לסרוק את המקום עם מצלמות נוספות ולהעביר אינדיקציה לכוחות בשטח״. 

הטמעת המערכת בחמ"ל "מצודות יהודה" צפויה להסתיים בחודשים הקרובים. "אנחנו עתידים למבצע גם את חמ"ל "חרסינה" בקרוב, וכך להרחיב את השליטה לאזור דרום הר חברון", מגלה סגן נחשון. לצורך התהליך, נבנה ואוכלס מבנה דו-קומתי חדש ואיכותי, שישמש את פלוגת האיסוף כולה ויספק לתצפיתניות תנאים מיטביים.

"התהליך הזה הוא ציון דרך רציני לגזרת איו"ש - בתחום האיסוף ובכלל", סגן נחשון מעידה בגאווה, "אני בטוחה שהוא יביא אותנו למקומות הנכונים, ייעל את העבודה שלנו, ויעזור לנו, בסופו של דבר - להגן על התושבים כאן יותר טוב".