הכירו את התכנית שמכינה חיילים חרדים לאזרחות

הם עזבו את הישיבה ועברו למסגרת צבאית, לפעמים בלי שרכשו השכלה רשמית. בעזרת תכנית מיוחדת זוכים חיילים בפלוגה החרדית בפיקוד המרכז להשלים בגרויות ולרכוש מקצוע לחיים

21.12.16
מערכת אתר צה"ל

בפלוגה החרדית בפיקוד המרכז משרתים מעל ל-300 חיילים. רובם עזבו את הישיבה שלמדו בה כל חייהם, והחליטו לעבור למסגרת צבאית השונה בתכלית מכל מה שהכירו עד כה.

חיילים אלו המגיעים מבית חרדי, משרתים במשך שנתיים כחיילים לכל דבר, חלקם כלוחמים וחלקם כתומכי לחימה. בשנה השלישית הם עוברים "שנת משימה", שהיא למעשה תקופת למידה - וזאת בשל הבנת הצורך בסיוע לחיילים שלא רכשו השכלה רשמית כלל.  

"זו שנה משמעותית מאוד", מדגיש מפקד הפלוגה, סרן נסים עמר. "ישנם חיילים רבים שמספרים שאם לא היו כאן, כנראה מעולם לא היו עושים בגרות או תואר. ההצלחה שלהם מהווה לי סיפוק אדיר ומוכיחה לי כל פעם מחדש את החשיבות של המסגרת הזו".

סרן עמר רואה ב"שנת המשימה" כהכנה של החיילים להמשך חייהם: "היא נותנת לך תקווה ותחושה שיש מי שסומך עליך ותומך בך". לצד זאת, הוא מבין  את הקשיים הניצבים למול החיילים. "אנחנו דואגים שלכל החיילים יהיה את המענה שהם צריכים מכל בחינות גם קשיים לימודיים ואף בעיות בבית. הם יודעים שיש למי לפנות", הוא מציין.

מעבר לקיום "שנת המשימה", הפלוגה החרדית ייחודית גם במספר הרב של החיילים הבודדים בה, המהווה רבע מכלל חיילי הפלוגה. חיילים אלו נתקלים פעמים רבות בבעיות מצד משפחתם שאינה בהכרח תומכת בשירות הצבאי.   
"הצבא מקנה לחיילים רבים מהפלוגה תחושה של הצלחה בפעם הראשונה בחייהם", מתגאה סרן עמר, "הם מספרים לי שזהו אתגר בשבילם אך מהר מאוד הם מבינים שרק בעזרת השקעה והתמדה הם יצליחו".

בנוסף לתכנית הלימודים הבסיסית, אחת לשבועיים מועברים שיעורי העשרה בתכנים חינוכיים. זאת מתוך ההבנה שחיזוק הערכיות אינו פחות חשוב מהלימודים ומרכישת מקצוע.

סמ"ר דורון ששון, הנמצא כיום בשנת המשימה לאחר שנתיים בהן לחם בפלוגה החרדית בגבעתי, מסכם את התקופה המאתגרת: "צברתי חוויות וחברים לכל החיים. לפני הצבא למדתי בישיבה ולא הייתה לי בכלל האופציה לעשות בגרות. אני שמח שהגעתי, ומאמין שמה שאני לומד כאן יעזור לי בעתיד".