התרגיל שהפגיש את לוט"ר עזה עם עשרות 'מלוכלכים' - בחצר האחורית שלהם

חדירה של עשרות 'מלוכלכים', הקפצה בהפתעה למספר מוקדי לחימה והתמודדות עם מחבלים מבוצרים במבנים - כל אלה חיכו ללוחמי לוט"ר עזה בתרגיל רחב, בגזרה שהם מכירים כמו את כף ידם. בזמן שהם נבחנו על היכולת לעבור מ-0 ל-100, שמענו על היחידה שהוקמה בעקבות לקחי 7 באוקטובר, ועל הלוחמים שמגנים על הבית שלהם מקרוב מאוד

23.06.26
טל ניסים, מערכת את"צ

תרחיש חדירה מדומה של עשרות מחבלים, שהתפשט בהדרגה למספר מוקדים, אזרחיים וצבאיים כאחד, הוביל להקפצה מהירה של יותר מ-100 לוחמי לוט"ר עזה - היישר אל תרגיל רחב היקף מתמיד. 

בתוך שניות מקבלת ההתרעה, החלו הכוחות לנוע לעבר הזירות השונות, כשהמטרה ברורה: להגיב בזמן אמת לאירוע מתפרץ , ולנהל מספר משימות במקביל להתפתחויות. 

יריית הפתיחה של האימון, שנערך במרחב הנגב המערבי ובפיקודה של אוגדת עזה, הייתה קריאה במכשירי הקשר על שתי מתקפות בו זמנית - ביישוב אזרחי ובבסיס צבאי. היחידה פוצלה לשתי המשימות: בזמן שכוח אחד פעל במרחב האזרחי לצד מחלקות ההגנה והכוחות האוגדתיים, כוח נוסף הוזנק למוצב, והחפ"ק היחידתי ניהל את שתי הזירות.

"התרגיל בעצם מדמה אירוע קצה משולב, ובוחן איך היחידה מתמודדת איתו בשיתוף פעולה עם הכוחות הנוספים בגזרה", מפשט רס"ן ל', קצין הלוחמה ביחידה. "בסוף, אנחנו נמדדים ומממשים את מטרת היחידה ברגעים שבהם הכול קורה ביחד - בכמה מוקדים, עם הרבה משתנים, וזמן קצר לקבל החלטות גורליות".

לוט"ר עזה הוקם לפני כשנתיים בעקבות לקחי 7 באוקטובר, וכחלק מחיזוק המענה ההגנתי במרחב הנגב המערבי. הרעיון מאחורי היחידה היה יצירת כוח תגובה ראשוני זמין, שישתלב במהירות באירועים מתפרצים ויפעל יחד עם כוחות האוגדה ומחלקות ההגנה המקומיות. לוחמיה הם מילואימניקים יוצאי יחידות מובחרות, שמתגוררים בעצמם בעוטף עזה או קרוב אליו, ומכירים היטב את השטח ואת האתגרים הייחודיים לו. 

מהסיבה הזו, לאלמנט ההפתעה ישנה חשיבות מכרעת בתרגיל. "היחידה הזו היא יחידת קצה. תפקידה להיות מוכנה כל הזמן לעבור מאפס ל-100 בשניות", מסביר רס"ן ל'.

לאחר הסרת ה'איום' בשני המרחבים הראשונים, נקראו הכוחות לאתגר הבא - תרחיש המדמה חדירה רחבת היקף של עשרות 'מלוכלכים' למספר נקודות במרחב. במהלך הפעילות, תרגלו הלוחמים מעבר בין שטחים פתוחים, סבוכים ובנויים, לצד התמודדות עם תרחישים מורכבים: שכללו טיפול בנפגעים, התבצרות של מחבלים, וגם חילוץ בני ערובה ממבנה אזרחי. 

"בשלב הזה, התרגיל הוא כבר לא אירוע אחד", מתאר קצין הלוחמה, "זה מצב שבו בכל רגע יכול לצוץ אתגר מורכב חדש, וכלוחם אתה חייב לדעת להגיב מהר ולהמשיך הלאה עד שהגעת לכל המטרות שלך".

וכשאלה הושלמו, התכנסו הלוחמים לסכם ולנתח את אופן ההתמודדות עם כל אחד מהתרחישים. "אחרי שנתיים שבהן היחידה פועלת ומבצעת מגוון רחב של הכשרות, המסוגלות המבצעית גבוהה מאוד - וזה ניכר גם בתרגיל", מעיד רס"ן ל'.

לדבריו, היחידה מביאה הלכה למעשה את המושג 'להגן על הבית'. "בסוף, הלוחמים חיים פה יום יום, ומכירים כל דרך ופינה. זה משפיע גם על החיבור למשימה וגם על קצב התגובה. זה אחד הדברים היותר מיוחדים אצלנו: הלוחמים ביחידה הם ממש חלק מהרקמה האנושית של העוטף. הם מבינים את התושבים יותר מכולם, כואבים את כאבם וצומחים ממנו יחד איתם".

בהמשך, היחידה צפויה להתרחב, ובהתאמה גם להגדיל את מספר ההכשרות והאימונים לרכישת המיומנויות הנדרשות. "ה'למה' בעשייה שלנו הוא מאוד ברור", קובע קצין הלוחמה, "ולכן אנחנו מתעסקים פה בעיקר באיך: איך להגיע לרמה המקצועית הגבוהה ביותר, איך להשתפר לאורך כל הדרך ואיך להגן על הבית שלנו בצורה המיטבית".