תאי הפינוי במרכז האש - שמרחיקים את תושבי עזה מהאש

מרכז האש שבפיקוד הדרום התאסף לתרגיל שמטרתו פינוי תושבים ברצועה לפני תקיפת יעדי טרור בעזה. יחד עם רוכ"ש, שב"כ, מודיעין וחיילים נוספים שמביימים אויב, התאמנו תאי הפינוי על תנאים מסובכים ומשתנים, והבטיחו שביום שהרגע יגיע - אף אחד במכלולי התקיפה ייתפס לא מוכן

23.08.23
שירה הלמן, מערכת את"צ

ניצבת בפניכם מטרה - תקיפת מבנה שבתוכו מוסתרות תשתיות טרור. נשמע פשוט? מה אם אספר לכם שהוא עומד בלב סביבה אזרחית מלאה בתושבים בלתי מעורבים. הסתבכתם? לשם כך בדיוק תרגלו לפני שבועיים מפקדי תאי הפינוי במרכז האש (מרה"ש) של פיקוד הדרום ניהול אירוע שכזה.

באימון הגדול ביותר שהתקיים עד כה, התאספו מפקדי תאי פינוי, יחידת רוכ"ש (רוכב שמיים), חיילי מרכז האש שמביימים אויב, כוחות המודיעין של הפיקוד והשב"כ ותרגלו תרחישים בעת פינוי מבנה במערכה. "זה חשוב גם מהבחינה המבצעית וגם בשביל שמירת הכשירות של קציני המילואים", הדגיש קצין מכלולי תקיפה בענף ההפעלה, סגן י'. 

והוא יודע בדיוק עד כמה. כוחות התא מורכבים גם כן מקצינים ותיקים במילואים, בשל ניסיונם הרב והחשיבות של התפקיד. ברגע מערכה, הם יהוו חלק הכרחי בפעילות של מרכז האש, ולכן עליהם להיות מוכנים היטב לרגע בו יצטרכו לתפעל אירוע אמת.

במשך יממה ארוכה ניצבו המפקדים מול אתגרים המבוססים על מבצעי עבר ברצועת עזה. "עברנו מדילמות קלות לקשות ביותר כדי לראות איך הם מתמודדים וכדי לבנות להם את הביטחון במערכה", פירט סגן י'. הסיטואציות שחוו באימון כללו מגוון דרכים בהם תהליך התקיפה עלול להשתבש.

רוב הדילמות נפתרות בזכות שיתוף פעולה בין היחידות השונות. לדוגמה, יחידת רוכ"ש מזרימה לתאים מודיעין חזותי בעזרת מזל"טים שמדייקים את התמונה למפקדים. "קצין התקיפה מדבר עם מפקד הצוות ברוכ"ש אשר מכוון אותו לפינוי התושבים מסביבת המטרות", מתאר סגן י'. לבסוף, בעזרת התמונה שיצרו יחד, מודיעין ושב"כ מורים על ביצוע הפינוי בצורה המדויקת ביותר.

התרגיל הזה הציב בפני המרה"ש אתגר לא פשוט: התקשורת הרבה בין היחידות השונות. "לא פשוט לתרגל עם כל כך הרבה גורמים", מודה סגן י', "אך כולם התגייסו מתוך הבנת החשיבות של תרגילים מסוג זה ותרמו להצלחה".

כבר שנים רבות שארגוני הטרור ברצועה משתמשים במרחב האזרחי לשזירת תשתיות הטרור, שחלקן מוקמות סמוך למוסדות כגון אוניברסיטאות, בתי חולים וגני ילדים. כדי לסכל את התשתיות, תוך צמצום הפגיעה בתושבי עזה, על החיילים בתאי הפינוי לפעול בצורה מדויקת, על גבול הכירורגית: "עומדת מולם משימה מאוד חשובה - הצלת חיים, ולכן עליהם לדעת לבצע אותה בדרך הטובה ביותר". 

עם סוף התרגיל לסגן י' ברור יותר מתמיד: "ההתנסות חשובה, בין אם היא בסדר גודל כמו האימון שהיה ובין אם היא בהצגת משברים בסדר גודל מצומצם. בסופו של דבר, מה שחשוב זה הכשירות והניסיון, ועלינו לשמור על כך בכל מחיר".