מערכת הלמידה המטכ"לית - בין שמרנות להשתנות - תפיסת ההפעלה כמקרה מבחן - אלוף יואב הר אבן
פורסם לראשונה ביולי 2014
להאזנה למאמר המוקלט - #ביןהדרכים 40 בפלטפורמות נוספות
לקריאת המאמר בפורמט PDF לחץ כאן
תקציר המערכת -
המחבר מחלק את התובנות שעלו מתהליך הכנת המסמך "אסטרטגיית צה"ל – תפיסת ההפעלה" שאושר ב2013. צה"ל כארגון צבאי חייב להישאר במוכנות מתמדת ומספקת ליום הפקודה, אבל גם להסתגל לאתגרים המתהווים בסביבה אסטרטגית שמשתנה בקצב חסר תקדים. לכן נדרש לצה"ל מנגנון למידה תפיסתית מתמדת שתסייע בשימור מוכנותו להתמודדות עם איומים. המאמר בוחן מועילות של מנגנונים לגיבוש תפיסות כמערכות למידה לארגון כולו. על בסיס הניתוח הזה המחבר מציע עקרונות של מערכת למידה אפקטיבית, ומציג את החסמים המובנים בצה"ל למערכות הללו. המחבר ממליץ על פיתוח תרבות למידה ביקורתית ומתמדת שתרתום את כלל המפקדים למאמץ, עם דגש על מיסוד והטמעת תפיסות חדשות, תוך הפרדת תהליכי השתנות מהיציבות הנדרשת של הארגון.