#ביןהדרכים 31 - עיצוב מערך התודעה של דובר צה"ל מול עיצוב מערך התודעה של חמאס - גב' דנה שגב
למבצע "צוק איתן" היו היבטים רבים, ומן ההיבט של המלחמה התקשורתית, נראה שחמאס ניצח. על פניו קשה להבין מדוע נכשל צה"ל בלגייס תמיכה בין-לאומית למרות כל המאמצים של דובר צה"ל. אומנם איכות התוצר של דובר צה"ל הייתה גבוהה יותר מזו של חמאס, אך ההסברה של חמאס הגיעה לקהלים רבים יותר וצברה תמיכה גדולה יותר. חלק מהצלחת חמאס נובעת מהמבנים הרשתיים שהוא מפעיל בהפצת תעמולתו, בניגוד לדובר צה"ל. המאמץ ההסברתי הישראלי בפועל התמקד בשכנוע המשוכנעים, ולא הגיע לקהלי יעד חדשים. גם ניהול לקוי של משאבים השפיע על כישלון דובר צה"ל במלחמה התקשורתית. לדובר צה"ל יש כוח אדם איכותי ומשאבים רבים יותר מלאויב, אבל להשגת ניצחון בהסברה נדרשת השתנות עמוקה, ובמרכזה פנייה מכוונת לתקשורת העולמית ובפרט הערבית.
המאמר פורסם בבין הקטבים גיליון 5 - רשתיות.
קריין: ישורון תורג'מן