החובלים החדשים מסכמים הכשרה בלב הלחימה

אחרי הפלגות בין גלים מטלטלים וכוננות מתמדת לשעת פקודה - הצוערים האלה מצפים בקוצר רוח לעשייה שממתינה אחרי טקס קבלת הדרגות. כבר 5 חודשים שהם נלחמים בעוצמה במרחקים שונים מחופי ישראל, והיום הם סוף סוף מרוויחים את תואר החובל - הראשונים מתחילת המלחמה. יצאנו לשמוע מ-4 מהם על המגמות, התפקידים, ועל כל מה שאפשר לספר

06.03.24
גל מי טל, מערכת את"צ

כשצוערי מחזור 148 התגייסו לקורס החובלים אי שם באוקטובר 2021, הם לא תיארו לעצמם שיתנסו בפיקוד על כלי השיט השונים בשעת מלחמה - עוד לפני קבלת הדרגות. כבר בשבועות הראשונים למלחמה הם קפצו לכלי הבט"ש, הסטי"לים והצוללות, והמשיכו את ההכשרה המעשית שלהם בלב ים, במשימות מבצעיות של הגנה על המדינה.

כדי להבין את העשייה שלהם לעומק (הבדיחה מכוונת), נחזור אחורה, לרגע החלוקה למגמות. בתום גיבוש החובלים, מתמיינים המלש"בים לשלוש מגמות: אלקטרוניקה, שייט ומכונה. לבודדים מביניהם ניתנת האפשרות להתמיין בהמשך למגמה נוספת - צוללות, שמייעדת אותם, איך לא, לשירות על אחת מחמש הצוללות של צה"ל.

אלקטרוניקה

"כשהגעתי למגמה, קרץ לי השילוב של לוחמה וטכנולוגיה ושימוש במערכות מתקדמות", מספר צוער אמיר, ממגמת אלקטרוניקה. קצין האלקטרוניקה בספינה נקרא "קצין הגנה", והוא אחראי על הגנת הספינה מפני איומים מהאוויר, מהקרקע, ובעיקר מירי טילים. בנוסף, הוא אחראי על הפעלה וטכנאות של כל מערכות האלקטרוניקה והלוחמה בספינה.

"בתפקיד של קצין משמרת הגנה, אתה אחראי על הגנת על הספינה בכל רגע נתון. בפעם הראשונה שהמפקד שלי נתן לי לתפוס משמרת לבד, באמצע משימה מבצעית בזמן לחימה, הרגשתי שבאמת סומכים עליי", משתף צוער אמיר, "לזה הוסמכתי. כל השעות בסימולטורים, בתאי לחץ ובמבחנים ביבשה ובים - מתנקזות לרגע האחד הזה".

מכונה

במחלקת מכונה, הקצינים אחראים על הפן הטכני של הספינה: תפעול מערכות ההנעה, החשמל והדלק, ובקרת נזקים בשעת שריפה או הצפה. "בתור קצין במחלקה, אני צריך לדעת לתפעל את הצוות בצורה הטובה ביותר כדי להסיר איומים, להציל חיים ולשמור על כשירות מבצעית", מבהיר צוער מיכאל, ממגמת מכונה.

הקצינים במחלקה נדרשים להכיר את המערכות בספינה כמו את כף ידם. "בספינה שאני משובץ עליה, מסדרת סער 6, יש את המכונה הכי מתקדמת. מדובר במנועים כמעט עצמאיים, ובמערכות בקרה חדשניות", הוא מציין, "הלימודים מאתגרים מאוד, אבל הם הוכיחו את עצמם כשנדרשנו להפליג ולבצע את המשימה".

שיט

במגמת שייט, משתבצים הצוערים בסיום הקורס לאחד משני תפקידים: הראשון - קציני נשק, שיתעסקו במערכות לחימה, אמל"ח, טילים וימאות. האחר - קציני גנ"ק (גילוי ניווט וקשר), שיעסקו בטקטיקות לחימה, בניית מבצעים ושיתוף פעולה עם יחידות שונות בצבא.

"לפני שמקבלים את השיבוץ לקצין נשק או גנ"ק, תופסים תפקיד בסיסי של קצין משמרת גשר, שאחראי על הניווט ועל ניהול שגרת היום של הספינה בים. זה מה שכל צוער במגמת שייט עשה בתחילת הלחימה", מסביר צוער איתי, ממגמת שייט, "בפעם הראשונה בלחימה שהמפקד שלי סמך עליי ונתן לי לתפוס משמרת לבד, הרגשתי משמעות אדירה - לפקד בעצמי על הספינה ועל צוות שלם של לוחמים".

צוללות

מגמת הצוללות מכילה קציני מכונה, נשק, גנ"ק וסונאר - המקבילים לקצינים ממגמת אלקטרוניקה. מדובר במגמה נפרדת עבור כלי נפרד, שעוסק במבצעים ופעולות שונות מכלי בט"ש וסטי"לים. הקצין במחלקת מכונה בצוללת, למשל, יתעסק במערכות אחרות לגמרי מאשר בספינת טילים.

"בכלים אחרים המכונה היא פסיבית, אין אלמנט של הפעלה", מחדד צוער א', ממחלקת מכונה במגמת צוללות, "בצוללת אנחנו יושבים במרכז הטכני. אנחנו אחראים על ההיגוי, על הפעלת המנוע ועל פעולות פיצוי - אם הצוללת נהיית קלה או כבדה יותר, אנחנו אחראיים לשמור עליה יציבה. אנחנו מאוד אקטיביים".

ישנם הבדלים משמעותיים בעשייה של הצוערים במגמות השונות, אך דבר אחד שנשאר זהה אצל כולם הוא התגובה שלהם ב-7 באוקטובר. "באותה שבת כולנו הרגשנו שאנחנו צריכים לעשות משהו", משחזר צוער איתי, "כשאמרו לנו שאנחנו מפוזרים לכלים, זה נתן לנו תחושה שאפשר לעשות את כל הדברים החשובים והחיוניים שאליהם התאמנו".

"אני זוכר שאמרתי שמבחינתי אני אבוא ואנקה את הסיפון או אעמיס אוכל לספינה, רק לעשות משהו", מצטרף צוער אמיר, "סגרתי שבת ב-7 באוקטובר והרגשתי שאני לא יכול לשבת בבסיס על מדים, שאני חייב להסתער קדימה - כקצין, או כאחד הלוחמים".

היום, עתיד להתרחש הטקס שמסמל את סוף ההכשרה שלהם. כשהם נשאלים על המוכנות לתפקיד, הם עונים בביטחון: "המלחמה חישלה אותנו מאוד. השלב האחרון בקורס הוא מאוד אינטנסיבי, ובשילוב עם לחימה בלתי פוסקת, ניצב בפנינו אתגר לא קטן". הם מספרים שצברו שעות ים רבות וכן חוויות מבצעיות - שלא על כולן אפשר לדבר.

אך למרות הניסיון שצברו, הם לא נשארים שאננים. "גם הלחימה וגם הקורס מכינים אותך בצורה טובה לתפקיד, אבל הם לא מתיימרים לגרום לך לעשות אותו כמו שצריך - מהרגע שאתה מגיע, זה עליך", מסכם צוער מיכאל, "הטייטל 'חובל' לא מספיק - אתה צריך לבוא כל יום, ולעבוד קשה, כדי להיות מפקד שסומכים עליו".