הפלס"ם הצפוני יצא לתרגיל שינוע ציוד לעומק שטח האויב

בתרגיל אחד למדו חיילי 7491 להתמודד עם תספוק תחת אש, טיפול בפצועים תוך תיאום של פינוי מוסק, ואפילו היפוך שיירה לוגיסטית. שמענו מאלו שבנו את היום המאתגר בגבול הצפוני, איך משנעים ציוד לעומק שטח האויב הלבנוני - וקיבלנו הצצה לפלס"ם חזק בפעולה

07.03.24
אביטל פשחור, מערכת את"צ

נופי הצפון ההרריים והירוקים מהפנטים ביופיים אם הגעת לטיול באזור, אך במלחמה - הם מהווים אתגר כשמדובר בשינוע כוחות וציוד. בוץ טובעני, הרים תלולים ואויב מתוחכם - הם רק חלק מההתמודדויות המאפיינות את הגזרה. 

כדי לשפר את מוכנות כוחות הלוגיסטיקה בצפון, גם למצב של תמרון בעומק שטח האויב, יצאו בשבוע שעבר חיילי פלס"ם 7491 ליום המשלב למידה ותרגול מעשי - בתוואי מורכב ביותר. 

"האימון התחלק לשניים - תחילה, למדו החיילים את תורת הלחימה, ואת דרכי הפעולה בהתאם לכל מצב או אירוע", פותח רס"ן אברהם שמיר, קצין הלוגיסטיקה של חטיבת הגולן (474), "ובהמשך הכוחות תרגלו מעשית בתוואי השטח את כל מה שלמדו מוקדם יותר". 

הכנת הכוחות נפתחה במבט על האתגרים המרכזיים בשינוע אספקה בגזרה הצפונית. הראשון מביניהם, כך מסביר רס"ן שמיר, הוא האמל"ח בו מחזיק האויב, הכולל בין היתר אמר"לים ונשקים מדויקים. אליו נוסף גם תוואי השטח, המאופיין בשטחים הרריים גדולים ופתוחים - שמקשים על הנסיעה, והופכים אותם לחשופים לעיניי האויב, גם בשעות הלילה.

"אנחנו מתמודדים איתם בעזרת שתי שיטות מרכזיות: האחת ניידת - השיירות הלוגיסטיות עושות נסיעות קצרות ומהירות ממגנן אחד לאחר", מסביר רס"ן אברהם שמיר, "והשנייה היא נייחת - השיירות נשארות באותו מגנן עם הציוד, ובמקביל כוחות אחרים מתגברים ומחפים עליהם. ומי שנזקק לאספקה - מגיע לאסוף אותה משם". 

בגלל שנהגי המשאיות בפלס"ם 7491 אינם לוחמים, השלב המעשי החל בהכשרה של נהיגה קרבית. "אנחנו מלמדים אותם איך להתמודד עם כל האתגרים שעתידים לפגוש אותם. כמו לצורך העניין נסיעה בחושך מוחלט, בציר שאינו סלול, כשכל מה שהם רואים לפניהם אלה 2 סטיקלייטים שמקובעים לאחורי המשאית שנוסעת לפניהם", מסביר רס"ן שלומי אלבאז, סגן רע"ן אימוני סיוע מנהלתי במרכז הלאומי לאימונים ביבשה (מא"ל). 

באחד מהתרגולים, הם נדרשו לנהוג בתוך מים עמוקים שנכנסו ממש לתוך ההאמר עצמו. המצב המאתגר בו עמדו החיילים, כך מסביר רס"ן אלבאז, הוא חלק קטן משרשרת התרחישים שנועדו לפתח כמה שיותר עצמאות בקרב הנהגים גם מעבר לגבול. 

"אם כלי נתקע בשיירה לוגיסטית באמצע הדרך, כשכל שנייה קריטית - אין זמן לחכות לצוות טנ"א", הוא מדגיש, "הנהגים חייבים לדעת מה לעשות בעצמם כדי להיחלץ כמה שיותר מהר". ואכן זה מה שהם עשו באותה יממה: תחילה על ידי סימולטור מציאות מדומה, ואחר כך על ידי היפוך כלי של ממש. 

דגש נוסף וחשוב, כך מבהיר רס"ן אלבאז, הוא תפעול מצבים מסכני חיים: "כל אחד מהחיילים תרגל מענה רפואי ראשוני בשטח, והכוונת כוחות חילוץ. תחבושת אישית וחסם עורקים יכולים להיות קריטיים במצבי קיצון - ולכן אנחנו לא מוותרים על ההדרכות האלה".

בסיום היום, ובתרגיל אחד, למדו חיילי הלוגיסטיקה להתמודד עם מגוון סיטואציות, בין אם תספוק במגנן נייד ונייח, טיפול בפצועים תוך תיאום של פינוי מוסק או מענה להיפוך שיירה. "כל אלו הם כלים פרקטיים", מסכם רס"ן שמיר, "בסופו של דבר חשוב לנו שהם יהיו מוכנים לכל תרחיש שעלול לפגוש אותם - מבלי להוריד רגל מהגז".