פגשנו צוות לוחמים שהופכים טנק למכונת מלחמה

נהג, תותחן, טען ומט"ק - אלו התפקידים שיחד מרכיבים את הטנק. כל אחד מהם חשוב ביותר לתפעול הכלי שנמצא בקו ההגנה הראשון על המדינה, והאורות הקטנים שכל לוחם מביא מתחברים יחד לאור איתן. הצלחנו לתפוס לרגע את סגן יהונתן, סמ"ר (במיל') להב, סמל אוהד ורב"ט עידן, צוות טנק מחטיבה 401, שיצא להפוגה קצרה מהלחימה העוצמתית ברצועת עזה, ושמענו מהם - איך הצוות שבטנק ינצח?

07.12.23
ענבר דקל כהן, מערכת את"צ

הם אומנם רק ארבעה, אבל יחד הם יוצרים את אחת ממכונות המלחמה הקטלניות והחשובות ביותר - הטנק. נהג, טען, תותחן ומפקד, כל אחד מהם עושה תפקיד שונה, חשוב ומורכב, אך פועלים כיחידה משומנת ומתורגלת אחת. 

"אנחנו אלו שמובילים את התנועה במרחבי הלחימה ברצועה", פותח סגן יהונתן, מ"מ ומפקד הטנק, "שני הטנקים שבמחלקה נמצאים קדימה, וכשמגיעים למקום שצריך לפרוץ אליו, אנחנו נכנסים ראשונים, ומייצרים הגנה לכוחות הרגליים שאיתנו". 

בגלל שהם נמצאים בראש הכוח, החשיפה למתקפות של האויב יכולה להיות גדולה יותר והלוחמים צריכים לדעת איך לתפעל כל אירוע. כשיש היתקלות כל אחד מהם נמצא בתא שלו, והם חייבים להתעשת מהר ולפעול כצוות. "אם אני כנהג עסוק בלבחון את השטח הקרוב אלינו ומתמקד באזורים ספציפיים, הטען עוזר לי", מסביר רב"ט עידן, נהג הטנק, "הוא מסתכל אחורה ואומר לי אם יש משהו חשוד או סכנה וככה אנחנו עובדים יחד".

"ניסיון והרבה זמן משותף בטנק הוא המפתח להצלחה", מספר סמ"ר (במיל') להב, "אנחנו לומדים להכיר אחד את השני לעומק, מה כל אחד אוהב לאכול, ועל איזה נושאים כל אחד אוהב לדבר, אנחנו פשוט קולטים אחד את השני ולומדים איך להיות מכונה משומנת גם מחוץ לטנק".

אחד מהאירועים אליהם נקלע הצוות, היה פגיעה ישירה של פצמ"ר בטנק. "זה קורה בין רגע", מתאר המט"ק את הרגעים המותחים, "הייתי עם עיניים לכיוון הטען, ופתאום ראיתי כדור אש מגיע לכיווננו. מיד דיווחתי - כאן טנק ארבע, ספגנו פגיעה".

הטנק נהיה חשוך לגמרי, עשן מילא אותו מבפנים ומערכות הקשר הפנימיות נפלו. במשך רגעים בודדים, שלצוות הטנק הרגישו הרבה יותר, הם לא הבינו מה קורה. "ברגע שהכול נדלק חזרה עליתי בקשר, ובדקתי שכולם בסדר", סגן יהונתן ממשיך לספר, "כששמעתי את הקול של שלושתם הבנתי שהם עדיין איתי ובמזל כולם בסדר. תוך דקה עליתי מול הנהג, שאלתי אותו אם הטנק עדיין מונע, הוא ענה שכן, וטסנו אחורה".

תוך כדי הנסיעה, התותחן, סמל אוהד, מבין שהצידוד החשמלי של הטנק לא עובד, והוא יצטרך להפעיל אותו ידנית: "זה מורכב יותר לתפעל את המערכת ככה, וגם פחות מבצעי, אבל הצלחתי להזיז את הטנק למצב בו אנחנו לא פוגעים בכוחות אחרים, ויצאנו משם בשלום".

"אני לא אשקר - זה היה מפחיד", משתף סמ"ר (במיל') להב, הטען בטנק, "זאת הפעם הראשונה שחטפנו מירי אויב. אבל למדנו הרבה מהאירוע הזה - איך לתקוף ואיך להתנהל בצורה טובה יותר. גם באירוע עצמו הגבנו בזריזות וחדות. אבל אם תהיה פעם הבאה - אני יודע שנגיב עוד יותר טוב".