שאלה: האם מותר לחלל שבת לצורך מניעת גניבות של ציוד ותוצרת חקלאית, כלי רכב, שלדות רק"מ המשמשות מטרות אימון, תמרורי אזהרה שבצידי הדרכים וכד'?

תשובה: נפסק בשו"ע[1]: "גויים שצרו על עיירות ישראל, אם באו על עסקי ממון - אין מחללין עליהם את השבת. באו על עסקי נפשות, ואפילו סתם - יוצאים עליהם בכלי זיין ומחללין עליהם את השבת. ובעיר הסמוכה לספר, אפילו לא באו אלא על עסקי תבן וקש - מחללין עליהם את השבת (שמא ילכדו העיר ומשם תהא הארץ נוחה ליכבש לפניהם)". ובהמשך הוסיף[2]: "יש מי שאומר שבזמן הזה אפילו באו על עסקי ממון מחללין, שאם לא יניחנו ישראל לשלול ולבוז ממונו יהרגנו, והוי עסקי נפשות (ומ"מ הכל לפי הענין)".

 

א"כ מבואר שעקרונית אין לחלל שבת להצלת ממון, אלא שאם יש לחוש שעבריינות המכוונת לרכוש תביא לידי פיקוח נפש, וכל שכן אם היא עלולה לגרום לפגיעה בשלטון האומה בארצה, אזי מותרים ומחויבים להאבק בה אף בשבת. לאור זאת מותר כיום להאבק בגורמי פשיעה אף בשבת, שכן קיים חשש סביר שכל אירוע פשע יתדרדר למצב סכנה. יתר על כן פשוט שמצוה להאבק בפשיעה הפלסטינית, שכן מצוי מאוד שגורמי פשע משתפים פעולה עם גורמי טרור, ופיגועי טרור רבים בוצעו על תשתית עבריינית.

עוד יש להוסיף שהורו מפוסקי דורנו[3] שכל מקום בארץ נידון כיום כ'עיר הסמוכה לספר', שכן המחבלים מנסים לפגוע בכל מקום ואתר, ועל כן יש לפעול כנגדם בכל רחבי הארץ.

 

לאור זאת פשוט שחובה לחלל שבת לצורך מאבק בפשיעה פלילית המתבצעת ע"י פלסטינים.

 

 

[1] סימן שכט סעיף ו, ע"פ הגמרא עירובין מה ע"א ורש"י שם.

[2] שם סעיף ז, ע"פ תרומת הדשן פסקים וכתבים סימן קנו.

[3] שו"ת משיב מלחמה סימנים ט, יג, יז, ובעוד מקומות רבים.