פרק ב

04.06.20

שאלה: האם חייל הנמצא במסגרת 'שבוע אבטחת ישוב' מותר בעשיית מלאכה עד סמוך לשקיעה אף כשבני הישוב מקבלים שבת קודם לכן? בסיס שמשרתים בו מספר קטן של חיילים דתיים, האם מחייבת קבלת השבת של רובם את השאר?

תשובה: כפי שהתבאר[1], מצוה להקדים ולקבל שבת בתפילה או באמירה מפורשת מבעוד יום, אולם מבואר בראשונים[2] שאף מי שלא קיבל שבת מבעוד יום, הרי הוא נאסר בעשיית מלאכה משעה שרוב הציבור באותו מקום קיבלו על עצמם את קדושת השבת, וכן פסק השו"ע[3]: "אם רוב הקהל קיבלו עליהם שבת, המיעוט נמשכים אחריהם על כרחם".

לפיכך אף חייל הנמצא במשימת אבט"ש צריך להקפיד להימנע מעשיית מלאכה (שאינה לצורך מבצעי) משעה שיודע שהציבור קיבלו שבת[4], ברם, נראה שבבסיס שיש בו מספר קטן של חיילים דתיים לא חל דין זה, הואיל ואין להם שם קהילה[5].

 

 

[1] בתשובה הקודמת.

[2] כן למד הריב"ם (המובא במרדכי שבת סימן רצז ובאו"ז ח"ב סימן טז) מדמצינו בגמרא (שבת לה ע"ב) שחזן הכנסת התוקע בשופר להפריש את העם ממלאכה נאסר בטלטול שופרו לאלתר, והיינו לפי שתיקנו חז"ל שמיעוט הציבור נגררים בעל כרחם אחר הרוב.

[3] סימן רסג סעיף יב.

[4] אולם אם מסופק אם הציבור כבר קיבל את השבת, אינו צריך להחמיר, שכן דין זה הינו מדרבנן, ו'ספק דרבנן לקולא'. כן הורה הגר"ד ליאור (הלכה כסדרה פ"ה הערה 46).

[5] ועיין שמירת שבת כהלכתה (פרק מו הערה לא) שכתב בשם הגרש"ז אויערבך שאם קיבלו הרבים את השבת כל אחד באופן פרטי ולא במסגרת ציבורית אין המיעוט נגרר אחריהם. וכעין זה מצינו במשנה ברורה (שם ס"ק נא) לאידך גיסא, שאף שאין קבלת שבת בביכנ"ס האחד מחייבת את מתפללי ביהכנ"ס השני, מ"מ קבלה זו כן מחייבת מנין המתפללים בבית, ולפי שאין להם מעמד עצמי. ועוד העיר הגר"ד ליאור (שם) שפלוגה שרוב חייליה קיבלו שבת מוקדם בגלל נסיבות מבצעיות, אין קבלתם מחייבת את שאר חיילי הפלוגה, לפי שקבלה ארעית אינה חשובה כקבלת הציבור (ועיין עוד בענין זה בשו"ת אגרות משה (ח"ג סוף סימן לח) שנטה ללמוד מהריב"ם הנ"ל שהמיעוט נמשך אחר רוב הציבור רק כאשר הציבור קיבל את השבת בגלל מצות תוספת שבת וכד', אך אם קיבלו את השבת רק מטעמי נוחות, אין הדבר מחייב את שאר בני המקום, אולם דעת הגרש"ז אויערבך (שולחן שלמה סימן רסג הערה יט) שאין לחלק בכך). 

עוד יש להוסיף שכתב בספר הליכות שלמה (פרק יד סעיף ג) שקבלת הציבור נקבעת ע"י רוב שומרי השבת הנמצאים שם, ואין מתחשבים בבני המקום שעדיין אינם שומרי שבת.