פרק יג

01.06.20

שאלה: האם חייל שנחפז לצאת למשימתו מיד בצאת השבת ולא יתאפשר לו להתפלל אלא לאחר זמן, רשאי להבדיל קודם תפילה? והאם במקרה זה יחזור ויאמר 'אתה חוננתנו' בתפילה? כיצד ינהג מפקד שקיבל שיחת טלפון בסעודה שלישית לאחר חשיכה?

תשובה: נאמר בגמרא[1]: "אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן אנשי כנסת הגדולה תיקנו להם לישראל ברכות ותפילות קדושות והבדלות, בתחילה קבעוה בתפילה, העשירו - קבעוה על הכוס, חזרו והענו - קבעוה בתפילה, והם אמרו: המבדיל בתפילה צריך שיבדיל על הכוס כו'. איבעיא להו המבדיל על הכוס, מהו שיבדיל בתפילה? אמר רב נחמן בר יצחק, קל וחומר מתפילה: ומה תפילה דעיקר תקנתא היא, אמרי המבדיל בתפילה צריך שיבדיל על הכוס, המבדיל על הכוס, דלאו עיקר תקנתא היא - לא כל שכן?!".

וא"כ אף שסידרו חז"ל להבדיל בתפילה ואח"כ להבדיל על הכוס[2], מ"מ כתבו האחרונים[3] שבמקום צורך ניתן להבדיל על הכוס קודם תפילה, אלא שיחזור ויבדיל בתפילה. יתר על כן, במקום צורך גדול ניתן לסמוך על שיטת הפוסקים[4] שמותר גם לאכול לאחר שהבדיל על הכוס, ואע"פ שעדיין לא התפלל.

 

עוד יש להוסיף שכתבו הפוסקים[5] שהמקדים להתפלל ערבית באמצע סעודה שלישית, חלה עליו חובת הבדלה, ועל כן נאסר באכילה עד שיבדיל, מאידך, הואיל והבדיל בתפילה, לא יאמר 'רצה והחליצנו' בברכת המזון[6]. אולם אם רק אמר 'ברוך המבדיל' באמצע הסעודה, מותר להמשיך באכילה, והסתפקו הפוסקים[7] אם רשאי להזכיר השבת בברכת המזון, ולמעשה יימנע מלהזכיר[8].

 

[1] ברכות לג ע"א.

[2] עיין שו"ע סימן רצד סעיף א.

[3] ראה משנה ברורה שם ס"ק א ושמירת שבת כהלכתה פרק נח סעיף ט (ומבואר שם שאף אם אמר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" צריך לחזור ולהבדיל בתפילה ועל הכוס).

[4] אמנם בשש"כ (פרק נט הערה לד) דייק מלשון המשנה ברורה (סימן רצט ס"ק לה) שהמבדיל קודם תפילה אסור באכילה עד שגם יבדיל בתפילה, אולם בשו"ת שבט הלוי (ח"ט סימן סג) הוכיח שאין הדין כך, וכל שהבדיל על הכוס מותר באכילה (אלא שעדיין אסור באכילת קבע בשל חובת התפילה, אולם לענין זה די שידאג לאמצעי תזכורת כלשהו), ואף באר בלשון המ"ב הנ"ל שאין כוונתו לאסור זאת, וכן הורה להיתר הגר"א נבנצל (הלכה כסידרה פרק יא סעיף מח).

[5] ראה משנה ברורה סימן רצט ס"ק ד, שער הציון שם ס"ק ח, משנה ברורה סימן קפח ס"ק לב, ושמירת שבת כהלכתה פרק נז סעיף יב ופרק נט סעיף יב.

[6] ואגב, עיין שמירת שבת כהלכתה (פרק ס סעיף כה) שמעיקר הדין משחשיכה ניתן להבדיל על הכוס באמצע סעודה שלישית כל שלא ברך כבר על יין בסעודה זו (ורק יש להימנע מכך בכדי שלא יפסיד את הזכרת השבת בברכת המזון), אך אם כבר ברך על יין, אזי לכתחילה אין להבדיל, הואיל וספק הוא אם רשאי לברך על היין בהבדלה זו.

[7] ראה משנה ברורה סימן רסג ס"ק סז ושמירת שבת כהלכתה שם.

[8] כן הורה לנו הגר"א נבנצל.