פרק ג
שאלה: האם חייל המשרת בפלוגה שבגלל עומס המטלות נאלצת לקיים תפילה בציבור קודם הנץ, צריך להעדיף להתפלל עמהם למרות שיוכל להתפלל בזמן ביחידות?
כיצד ינהג חייל המעריך שעד אשר יתקבץ מנין יעבור זמן תפילה?
תשובה: כפי שהתבאר[1] עיקר זמן תפילה מהנץ החמה ובשעת הדחק ניתן להתפלל אף קודם לכן, לפיכך יש מן האחרונים[2] שהורו שבגלל מעלת תפילה בציבור ניתן להתפלל קודם הנץ אם לא תתאפשר לו תפילה בציבור לאחר מכן, ויש הסוברים[3] שבמקרה זה יתפלל ביחידות, ואפילו אם אין מנין בלעדיו, לא יתפלל עמהם אלא רק יצטרף אליהם לענות קדיש קדושה וברכו, ולאחר מכן יתפלל ביחידות בזמנה[4]. ולמעשה נראה שבצבא ראוי להעדיף תמיד להתפלל בציבור, זאת בשל חשיבות השפעתה של התפילה הציבורית על עיצוב האווירה התורנית במסגרת היחידתית, ולכן חייל אשכנזי יתפלל בציבור לפני הנץ החמה [5], ואילו חייל הנמשך אחר פסקי הגר"ע יוסף, יתפלל ביחידות בזמן.
ברם, שונה הדין לענין תפילה מאוחרת בציבור, שמאחר וכבר התבאר שזמן התפילה אינו אלא עד שליש היום, לפיכך לדברי כולם יש להעדיף תפילה ביחידות ובלבד שתהא בזמנה כראוי[6].
סיכום: נחלקו אחרונים אם יש להעדיף תפילה בציבור קודם הנץ, על פני תפילה ביחידות בזמנה, ולמעשה, בשל חשיבות התפילה בציבור במסגרת הצבאית, יעדיפוה, אולם חייל הנוהג כגר"ע יוסף יתפלל בזמן ביחידות. ברם, לענין תפילה מאוחרת בציבור (לאחר שליש היום), לדברי הכל יתפלל ביחידות בזמן.
[1] בתשובה א:
[2] שו"ת אגרות משה ח"ד סימן ו, שו"ת מנחת יצחק ח"ט סימנים ט- י, שו"ת אור לציון ח"ב פ"ז סימן ד:
[3] שו"ת יביע אומר ח"ט סימן קח אות מה, ילקוט יוסף סימן פט סעיף יד, שו"ת אז נדברו חי"א סימן כו:
[4] ונראה שלשיטה זו גם אם נצרכים שממש יתפלל עמהם, כגון שיש חמישה המוכרחים להתפלל קודם הנץ ועוד חמישה משלימים (שצריכים שאחד המצטרפים יתפלל עמהם להשלימם לרוב מנין), אינו רשאי בשל כך להתפלל קודם הזמן. ואף שמצינו בספר הליכות שלמה (פ"ה סעיף ח) שראוי לאדם להצטרף לחמישה מתפללים שאין באפשרותם להתפלל לאחר מכן ולהשלימם לרוב מנין ובכך לזכותם בקדיש וקדושה למרות שבכך ימנע עצמו מתפילה שלימה בציבור (וע"ש סעיף יג שאף רשאי להצטרף (שלא בקביעות) לתשעה המתפללים קודם הנץ כדי לזכותם במעלת תפילה בציבור), מ"מ לשיטה זו שמעדיפה תפילה בזמנה ביחידות, יותר יש להחמיר:
[5] וכעין זה הורה הגר"ד ליאור, מובא בספר המורים בקשת סימן 101:
[6] משנה ברורה סימן מו ס"ק לב. ומ"מ יכוון את זמן תפילתו לזמן תפילת ציבור, כמבואר בשו"ע (סימן צ סעיף ט) "אם הוא אנוס שאינו יכול לבוא לבית הכנסת, יכוון להתפלל בשעה שהציבור מתפללים", והיינו לשעה שמורגלים להתפלל בה (ראה משנה ברורה שם ס"ק לב), ובספר אשי ישראל (פ"ח הערה לב) כתב שהיינו זמן שהציבור שבעירו מתפללים, דאל"כ בכל שעה ביום יש איזה ציבור שמתפלל, ובספר הצבא כהלכה (פ"ז סעיף י) כתב שיכוון לתפילת ציבור כלשהו הידוע לו: