פרק ג
שאלה:כיצד ינהגו חיילים בענין נפילת אפיים באמירת תחנון, כשמתפללים במקום שאין ספר תורה?
האם יש ליפול אפיים בבית כנסת שמצוי בו ספר תורה פסול בלבד?
האם חיילים המתפללים מחוץ לבית כנסת מחמת הצפיפות בו, רשאים ליפול על פניהם בתחנון?
תשובה:כתב הרמ"א[1]: "יש אומרים[2] דאין נפילת אפיים (למנהג האשכנזים[3] המטים ראשם ומכסים פניהם בזמן אמירת תחנון) אלא במקום שיש ארון וספר תורה בתוכו (וכפי שנאמר ביהושע[4]: "ויפול על פניו ארצה לפני ארון ה'"), אבל בלא זה אומרים תחינה (כלומר, את נוסח התחנון) בלא כיסוי פנים, וכן נוהגים". יש מקילים[5] ליפול על פניהם אף בחדר שיש בו שאר ספרי קודש, או ס"ת פסול[6]. ומנהג התימנים[7] לומר כדרכם (בהטיית הגוף והפנים לשמאל) אף בלא ס"ת.
עוד כתב הרמ"א[8]: "ובחצר בית הכנסת הפתוח לבית הכנסת כו' אומר תחינה בנפילת אפיים", ובארו האחרונים[9]יח שהיינו כשעומד בחצר כנגד פתח בית הכנסת והפתח פתוח כך שיכול לראות את מקום הארון.
המתפלל בשטח פתוח שאין באפשרותו לשבת אף לא על גבי סלע, ארגז תחמושת וכד', בשעת 'נפילת אפיים', ויש שם ספר תורה, יטה גופו ויכסה פניו בעמידה[10].
סיכום: מנהג האשכנזים לכסות פניהם בשעת נפילת אפיים כשיש שם ספר תורה (ויש מקילים אף כשיש שם שאר ספרי קודש), אף המתפלל בשטח פתוח שאין באפשרותו לומר נפילת אפיים בישיבה ויש שם ספר תורה, יטה גופו ויכסה פניו בעמידה. ברם, פשוט שגם כשאין ספר תורה אומרים נפילת אפיים בישיבה (רק בלא הטיית הראש וכיסוי הפנים).
[1] סימן קלא סעיף ב:
[2] ספר הרוקח סימן שכד:
[3] ראה משנה ברורה (שם ס"ק ג) שהמנהג בימינו להימנע מנפילה על פניו ארצה המסמלת מסירות נפש גמורה, ואילו מנהג הספרדים (ראה ילקוט יוסף שם סעיף טז) להימנע לגמרי מנפילת אפיים, בשל אזהרת הזוה"ק מהסכנה לנהוג כך בלא תכלית הכוונה:
[4] פרק ז פסוק ו:
[5] ראה משנה ברורה שם ס"ק יא. ועיין עוד בב"י שם שנראה שכלל לא סובר דין זה, שהרי כתב על דברי הרוקח הנ"ל "אם קבלה נקבל, ואם לדין יש תשובה", ובאריכות בילקוט יוסף שם הערה א:
[6] ראה ספר אישי ישראל (פרק כה הערה לו) שכן הורה הגר"ח קנייבסקי. ועיין עוד שם שכתב בשם הגרש"ז אויערבך שאף ביכנ"ס שבכדי לשמור את הס"ת אין משאירים אותו שם אלא מביאים אותו רק בימי הקריאה, חשוב כביכנ"ס שיש בו ס"ת, ועיין עוד באריכות בשו"ת דברי יציב או"ח סימן עד:
[7] שו"ע המקוצר סימן כא סעיף ו:
[8] שם:
[9] משנה ברורה שם ס"ק יג:
[10] כן הורה לנו הגר"ד ליאור, ועיין בתשובה הקודמת: