פרק ג
שאלה:האם מותר לחייל העתיד לשמור בשעת לילה מאוחרת, או לצאת לאימון לילה, לישון קודם שהתפלל ערבית?
תשובה:כבר התבארו[1] איסור אכילה ושינה קודם תפילת ערבית וההיתר בהעמדת 'שומר', אלא שיש שפיקפקו [2] באפשרות העמדת שומר לענין שינה, שהרי יש לחוש שאף אם יעירנו הלא מצוי שירדם שנית, מה גם שאפשר שהשומר עצמו ירדם, ובפרט אם מבקשנו להעירו בשעת לילה מאוחרת שאין רגילים להיות ערים באותה שעה, שאז מצוי יותר שהשומר ירדם, על כן ראוי להחמיר ולהתפלל קודם שיישן. אולם נראה שבמקום צורך ניתן להקל, ובמיוחד במסגרת הצבאית שבשל המטלות שאמור לבצע בלילה, כמעט ודאי שיקום.
סיכום: נחלקו אחרונים אם ניתן לסמוך על אמצעי תזכורת כלשהו לענין שינה קודם תפילת ערבית, ולמעשה במקום צורך כגון לצבור כח לביצוע המשך מטלותיו במהלך הלילה, ניתן להקל, במיוחד כשאמור לקום לשמירה או לצאת לאימוני לילה וכד', שאין לחוש שלא יעירוהו, ובלבד שמובטח לו שיוכל להתפלל בזמן.
[1] בתשובה הקודמת:
[2] ראה ספר פסקי תשובות סימן רלה סוף אות ז שעורר על כך ע"פ ערוך השולחן סימן רלב סעיף יז, וראה ספר הליכות שלמה (פ"ב סעיף יב) שכתב בשם הגרש"ז אויערבך שלענין זה לא יועיל שעון מעורר כ'שומר', דיש לחוש שיכבנו ויחזור לשנתו: