פרק יא
שאלה: מפקד שנאלץ עקב צורך מבצעי דחוף להפסיק את תפילתו אחרי קריאת שמע, היכן ראוי לו להפסיק?
תשובה: כתב הרמ"א[1]: "מי שהוא אנוס ודחוק ואין לו פנאי להתפלל מיד אחר קריאת שמע, יקרא קריאת שמע עד "אמת" וימתין לומר שאר הברכה עד שיתפלל, שאז יאמר "ויציב ונכון" וכו' כדי שיסמוך גאולה לתפילה". וכתבו הפוסקים[2] שאין הרמ"א מתייחס למי שלכתחילה יודע שאין לו פנאי להתפלל, שכן במקרה זה יקרא עתה קריאת שמע בלא ברכות ולכשיבוא להתפלל יקרא קריאת שמע עם ברכותיה ויתפלל, אלא דברי הרמ"א מתייחסים למי שבשעת קריאת שמע נאנס ואינו יכול להשלים התפילה, שאז יפסיק אחרי תיבת 'אמת', ולכשיחזור להתפלל יתחיל מ"ויציב ונכון"[3] בכדי שבכך יסמוך גאולה לתפילה.
סיכום: האוחז בקריאת שמע וברכותיה ונאלץ להפסיק לענין דחוף, ישתדל להפסיק בין הפרקים, ואם לא ניתן הדבר, ינסה מכל מקום להפסיק בתום קריאת שמע, לאחר "ה' אלוהיכם אמת", ולכשיחזור ימשיך "אמת ויציב" ויסמוך גאולה לתפילה.
[1] סימן סו סעיף י:
[2] ראה משנה ברורה שם ס"ק נד:
[3] ולא יחזור על תיבת "אמת". משנה ברורה שם וכן מוכח בשו"ע שם סעיף ו.