שאלה: האם חיילים ששהו כל היום בפעילות מבצעית ושכחו לקרוא קריאת שמע של שחרית, רשאים להשלימה בתפילת ערבית?

תשובה: נאמר בגמרא[1] "טעה ולא התפלל (תפילת עמידה של) ערבית - מתפלל בשחרית שתים, טעה ולא התפלל שחרית - מתפלל במנחה שתים כו', שכר תפילה יהבי ליה, שכר תפילה בזמנה לא יהבי ליה", ונחלקו ראשונים[2] האם גם לק"ש יש תשלומין, דהיינו, למרות שפשוט שהפסיד את קיום מצות ק"ש בזמנה ואת האפשרות לברך את ברכותיה, מ"מ נחלקו האם יש ערך מִצְוַתִּי בהשלמת ק"ש שלא בזמנה (ללא ברכותיה).

פסק השו"ע[3] "אם לא קראה ביום יש אומרים שיש לה תשלומין כו', ויש חולקים", ומשמעות לשונו[4] שמכריע כדעה שניה, וכן כתבו פוסקים נוספים[5], אך יש מן הפוסקים[6] שכתבו שראוי לחוש לדעה הראשונה, מה גם שודאי יקבל שכר על כך כקורא בתורה, ועל כן אף שרשאים לקרוא ק"ש נוספת בתום התפילה, אינם חייבים בכך.

סיכום: מי שנבצר ממנו לקרוא קריאת שמע כל היום, אינו חייב לקרותה בתורת תשלומין לאחר תפילת ערבית.

 

[1] ברכות כו ע"א:

[2] כלבו ורבינו חיים הובאו בב"י סוף סימן נח:

[3] סימן נח סעיף ז:

[4] שכן הכלל בדברי מרן שכשמביא שתי דעות בלשון 'יש אומרים', כונתו להכריע כדעה אחרונה ועיין בילקוט יוסף שארית יוסף, מהד' תשנ"ו סימן נח סעיף ח, שאינו צריך להשלימה, ונראה שכך היא גם הכרעת המשנה ברורה סימן נח ס"ק כח-כט:

[5] הגר"א וברכי יוסף הובאו במשנה ברורה שם ס"ק כט:

[6] פרי חדש שם ס"ק ז, אליהו רבה שם ס"ק יב בשם הנחלת צבי: