שאלה: האם חייל כונן הישן בלילה בבגדיו, צריך לברך על הציצית בבוקר? מה הדין לגבי חייל הישן ביום ופשט את הציצית?

תשובה: הגמרא[1] דורשת מהאמור גבי ציצית "וראיתם אותו", שזמן מצותה דוקא ביום ולא בלילה, וכבר התבאר[2] שנחלקו ראשונים במשמעות דין זה, לדעת הרמב"ם[3] כל לבישה בלילה פטורה מציצית ובשל ההפסק עליו לברך עליה בבוקר, ולדעת הרא"ש[4] כסות יום חייב אף בלילה, ומכיון שאין כאן הפסק אינו צריך לברך. מאחר וכידוע 'ספק ברכות להקל', לפיכך להלכה במצב ספק זה אין לברך על הציצית, ומ"מ ראוי שיכוון לפוטרה בברכה על הטלית גדול[5].

הישן ביום בבגדיו, לכל הדעות ממשיכה לחול עליו חובת ציצית, וממילא אין לו לברך כשיקום משנתו. אכן, אם פשט בגדיו, נחלקו הפוסקים[6] אם יש בשינה משום היסח דעת והפסק בין הברכה בבוקר ללבישה שלאחר שינת הצהרים, לפיכך מן הראוי לישן ביום שישאר לבוש בציצית[7], ולכל הפחות יתכסה בה[8], ברם, אף אם לא עשה כן, ואפילו ישן ביום שינת קבע, נהגו רבים להקל ולא לברך[9].

סיכום: הישן בלילה בבגדיו, אינו מברך בבוקר על הציצית, אך ראוי שיכוון לפוטרה בברכה על הטלית גדול, או שיצא בשמיעת הברכה מאחר.

רבים נוהגים להימנע מלשוב ולברך על ציצית שפשטה וחוזר ולובשה לאחר מכן באותו יום, ואפילו אם ישן לאחר שפשטה שינת קבע על מיטתו.

 

[1] מנחות מג ע"א:

[2] לעיל תשובה ג:

[3] פ"ג מציצית הל' ז-ח:

[4] שם הלכות ציצית סימן א:

[5] עיין שו"ע סימן ח סעיף טז, משנה ברורה שם ס"ק מב וילקוט יוסף שם סעיף ו:

[6] עיין משנה ברורה שם.

[7] ילקוט יוסף שם סעיף ה:

[8] משנה ברורה שם:

[9] עיין ספר פסקי תשובות שם אות כג כלל ז, וכן הורה לנו הגר"א נבנצל אפילו ישן כשלוש שעות: