פרק א
שאלה:האם חיילים השוהים בתקופת אימונים באזור אקלים חם, רשאים להתאמן ללא ציצית?
תשובה:בשו"ע[1] נפסק: "ציצית חובת גברא (האדם) הוא ולא חובת מנא (הכלי), שכל זמן שאינו לובש הטלית – פטור מציצית". עם זאת מבואר בפוסקים[2] שמצות ציצית אינה חובת גברא גמורה, ואינו חייב לקנות בגד עם ארבע כנפות וללובשו בכדי להתחייב בציצית, אלא רק אם לובש בגד עם ארבע כנפות חלה עליו החובה להטיל ציצית בכנפותיו.
ואף שנאמר בגמרא[3] שבעידנא דריתחא מענישים על אי קיום מצות ציצית גם אם אינו מחויב בה, כתבו הראשונים[4] שהוא רק כאשר עושה תחבולה כדי להיפטר מהמצוה, אך בזמן שסתם בני אדם אינם רגילים ללבוש בגד המחויב בציצית, הרי שאין מקפידים עליהם בשמיים ולא נענשים כלל, ועוד מבואר בפוסקים[5] שאין הקפידא אלא על מי שמפקיע עצמו מהמצוה תמיד, אך מי שנוהג לקיים מצוה יקרה זו, אין כל חשש אם במקום צורך מסיר הציצית מעליו לפי שעה.
למרות כל זאת, בגלל חשיבותה ושכרה הגדול של מצוה זו השקולה כנגד כל המצוות ומזכירה את כל המצוות[6], עוררונו חז"ל להזדרז בקיומה[7], וכפי שכתב הרמב"ם[8]: "אע"פ שאין אדם מחויב לקנות לו טלית ולהתעטף בה כדי שיעשה בה ציצית, אין ראוי לאדם חסיד שיפטור עצמו ממצוה זו, אלא לעולם ישתדל להיות עטוף בכסות המחויבת בציצית כדי שיקיים מצוה זו כו', לעולם יהא אדם זהיר במצות ציצית שהרי הכתוב שקלה ותלה בה כל המצוות כולן שנאמר וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה'". ויש אף מן הפוסקים[9] שנקט שהואיל ונהגו בכך כל ישראל, ממילא חלה חובה על כל אחד להרגיל עצמו בכך מדין "ואל תיטוש תורת אמך"[10].
לכן, חיילים השוהים בתקופת אימונים באזורי אקלים שרבי, או עוסקים בטיפולי רק"מ הגורמים לכלוך, או בשאר מצבים שנוח יותר לפעול ללא ציצית, אל יפטרו עצמם בקלות ממצוה יקרה זו[11], ואשרי חלקם, ברם, במידה ולבישת הציצית מכבידה עליהם במהלך הפעילות הנ"ל, ניתן להסירה, וללובשה לאחר מכן[12].
סיכום: אף שראוי להשתדל ביותר במצות ציצית, מכל מקום במקום צורך גדול, כגון שעוסק בפעילות העלולה לגרום לפסול או טינוף הציצית, או בפעילות שלדעת גורמי הרפואה קיים חשש להתייבשות, רשאי להימנע מלבישתה.
[1] סימן יט סעיף א:
[2] שו"ע סימן כד סעיף א, רמ"א סימן יז סעיף ב ומשנה ברורה שם ס"ק ה:
[3] מנחות מא ע"א:
[4] תוס' שבת לב ע"ב ד"ה בעוון, מרדכי מנחות סימן תתקמה:
[5] עיין אשל אברהם בוטשטש סימן כא סעיף ג ד"ה 'עוד מצאתי אודות ציצית':
[6] שם מג ע"ב, וכפי שהאריכו גדולי הדורות בסודות הגנוזים בציצית וקשריה:
[7] וראה פסחים קיג ע"ב שמי שאינו מקיימה חשוב כמנודה לשמיים, וע"ש בתוד"ה 'ואין לו' שלתירוץ קמא כל שיש לו ציצית חייב ללובשה ולתירוץ בתרא אף אם אין לו חייב לחזר אחריה:
[8] פ"ג מציצית הל' י"א - י"ב:
[9] שו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סימן ד:
[10] ועיין עוד שו"ת ציץ אליעזר ח"ח סימן ד ושו"ת יחוה דעת ח"ד סימן ב:
[11] עיין שו"ת ציץ אליעזר חי"ד סימן מט ושו"ת אז נדברו ח"ב סימן נה:
[12] ולענין אם צריך לברך עליה כשלובשה שנית עיין להלן תשובה יג: