שאלה: האם יש לברך שהחיינו על רכישת אקדח?

תשובה: נראה שלא נהגו לברך שהחיינו על רכישת אקדח[1], הן מצד שאין השמחה בו שלימה, שהרי כולנו בציפייה לימים ש"לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה"[2], והן מצד שאין בו תועלת אלא לסילוק נזק בלבד[3]. ובמיוחד נכון הדבר למנהג רבים מהספרדים[4] שכלל אינם מברכים שהחיינו על קניית כלים חדשים מלבד בגדים.

סיכום: לא נהגו לברך שהחיינו על רכישת אקדח, והמברך ראוי שיברך על פרי או בגד חדש, ויתכוון אף על רכישת האקדח.

 

[1] עיין באריכות בענין זה בשו"ת כחיצים ביד גיבור ח"א עמ' 127-133 שלדעת הרב רונצקי והרב דוד כהן אין לברך, וכן דעת הגר"ד ליאור, ואילו לדעת הגר"ש אבינר יש לברך:

[2] ראה שבת סג ע"א שלחכמים כלי מלחמה אינם אלא לגנאי, ואף רבי אליעזר הנוקט שהם כתכשיט, מ"מ מודה שייבטלו לעת"ל:

[3] וכעין שמצינו בשו"ת רבבות אפרים (ח"ג סימן תקי) שאין לברך על מצות בניית מעקה לגגו:

[4] ראה ילקוט יוסף סימן רכג סעיף א: