פרק ב
שאלה: האם יש לברך ברכת שהחיינו על קבלת רכב צבאי או על מדים חדשים?
תשובה: שנינו במשנה[1]: "בנה בית חדש וקנה כלים (ובגדים) חדשים אומר ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", וכתבו ראשונים[2] שמברכים דוקא על כלים חשובים ששמחים בהם, וכעין שמברכים על בניית בית חדש, וכן פסק השו"ע[3]: "על דבר שאינו חשוב כל כך, כגון חלוק או מנעלים ואנפלאות, אין לברך עליהם".
ברם, כל זאת דוקא כשקנה או קיבל בגדים וכלים אלה, אך הלא רכב צבאי אינו ניתן לקצין אלא רק מושאל בידו, ואף מדי הצבא אינם ניתנים לחייל במתנה אלא מושאלים הם בידו עד תום תקופת שירותו, ועל כן אין לברך עליהם, אכן חייל שקנה מדים במסגרת שירותו ב'קבע', ושמח בהם, רשאי לברך.
סיכום: אין לברך שהחיינו על קבלת רכב צבאי או מדים חדשים, שכן אינם אלא מושאלים בידו, אולם הקונה מדים חדשים (במסגרת שירות ׳קבע׳) ושמח בהם, רשאי לברך.
[1] ברכות נד ע"א:
[2] תוס' שם נט ע"ב ד"ה 'ורבי יוחנן':
[3] סימן רכג סעיף ו. ועיין עוד בנימוקים שכתב הרב רונצקי בספר כחיצים ביד גיבור ח"א עמודים 125-127 שלא לברך, ובנימוקי הגר"ש אבינר בספר מחיל אל חיל ח"א עמודים 320-323 ובספרו על דגלו עמודים 162-164 לברך: