פרק ח
שאלה: בסיס שבו ביכנ"ס קטן שצר מלהכיל את החיילים הבאים לתפילת יום כיפור, האם ניתן לקבוע את התפילה במועדון הבסיס?
תשובה: מצוה להתפלל בבית כנסת, וכמבואר בגמרא[1]: "תניא, אבא בנימין אומר אין תפילה של אדם נשמעת אלא בבית הכנסת, שנאמר: "לשמוע אל הרינה ואל התפילה" - במקום רינה (בביכנ"ס שאומרים הציבור שירות ותשבחות) שם תהא תפילה".
במקום צורך ניתן אף להתפלל במקום אחר, ברם, צריך שיהא אותו המקום ראוי לתפילה, שכן על דברי הגמרא[2] שעתידין תיאטראות וקירקסאות שבאדום להפוך לבתי מדרשות, כתבו תוס' שאין לפרש שהכוונה לבתי ע"ז "שקשה לומר שאותן מקומות מטונפים יכול ללמוד שם תורה", מכאן למדו האחרונים[3] שמקום שנעשו בו תועבות כמסיבות ריקודים מעורבים וכד' אינו ראוי למקום קדושה. עוד יש מהאחרונים[4] שהוכיחו מדין חשיבות התפילה במקום הלימוד, ש"מכלל הן שומעים לאו" שמקום תועבה אינו ראוי למקום תפילה, והורו שבמצבים אלה עדיף להתפלל ביחידות במקום אחר, אם לא בשעת דחק.
אמנם פשוט שמועדון הבסיס אינו מקום הוללות, ועל כן מותר להתפלל בו כשבית הכנסת צר מלהכיל את כלל המתפללים, אך ניתן ללמוד מהנ"ל שישנה חשיבות לקבוע את מקום התפילה במקום ראוי ומכובד[5].
סיכום: מצוה להתפלל בבית כנסת, במקום צורך ניתן להקל ולהתפלל במקום אחר, אך יש להקפיד לקבוע את התפילה במקום ראוי ומכובד.
[1] ברכות ו ע"א:
[2] מגילה ו:
[3] ציץ אליעזר חלק יב סימן טו:
[4] ראה שו"ת אגרות משה חלק א סימן לא, וחלק ב סימן ל לענין אולם שרוקדים בו ריקודים מעורבים:
[5] אכן אם שינו את יעוד המקום וייחדוהו בקביעות לתפילה, הרי שפקע שמו. ובמיוחד נכון הדבר אם ערכו שם שיפוץ יסודי ששינה והפקיע את צורתו הישנה, עיין באריכות בשו"ת ציץ אליעזר חלק טו סימן כג ושו"ת יביע אומר ח"ז סימן יא, לענין הפיכת בית מרחץ לביכנ"ס: