כך נראה התרגיל הרב חילי בהובלת צוערי חיל הלוגיסטיקה

27.06.21
מערכת אתר צה"ל

מערכת אתר צה"ל | 27.06.2021

בשבוע שעבר התקיים התרגיל הרב חיילי "קשת נחושה", בהובלת חיל הלוגיסטיקה, אשר במסגרתו תורגלו תרחישים שונים המדמים עבור הקצינים לעתיד את האתגרים המבצעיים במערך הסיוע המנהלתי, באופן חדש ועדכני. 

התרגיל הובל ע"י צוערי השלמת הקצונה הרב חיילית של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, ובמהלכו יצאו השבוע הצוערים לאימון משותף של כלל חיילות הסיוע המנהלתי - לוגיסטיקה, רפואה, טנ"א ומשא"ן, יחד עם מחלקת טנקים מגדוד 9 ועם צוותי הנדסה מאוגדת עזה.

לראשונה, התקיים התרגיל בשעות הלילה ודימה את תנאי הלחימה לצד אתגרי מערך הסיוע המנהלתי בלוחמת הלילה.

התרגיל מביא לידי ביטוי את תפיסת הסיוע המנהלתי "קשת דרוכה" ובמהלכו התקיים שיתוף פעולה מלא בין כלל חילות הסיוע המנהלתי תוך מתן דגש על עבודה בשילוביות ועל החיבור עם הקצה המבצעי. 

במהלך התרגיל התנסו הצוערים בשלושה אירועים מרכזיים:

  • אירוע חילוץ מורכב במהלכו התבקשו הכוחות לחלץ נפגעים מהתהפכות רכב קרבי משוריין.
  • אירוע הספקה בו נדרשו לתספק בדלק, תחמושת ואמצעים נוספים את הכוחות הלוחמים תחת אש.
  • אירוע רב נפגעים ופינוי מוסק במהלכו ניהלו הצוערים מתן סיוע רפואי בשטח בנוי.

התרגיל התקיים במא"ל (מרכז לאימונים לוגיסטיים) במרחב צאלים, ושילב סביבת שטח בנוי לצד שטח פתוח - תוואי שטח אשר דרש מן הצוערים להסתגל לתנאים המשתנים של מסתור ומחסה.

לצד זאת, התמקד התרגיל בפיתוח החוסן המנטלי של הצוערים כקצינים לעתיד אשר בעת חירום עליהם לתפקד בתנאי חוסר ודאות, לחץ ועייפות, ללמוד לנוע בחשיכה ולאפשר את רציפות והמשכיות הלחימה ביום ובלילה.

כפי שמתאר זאת סא"ל דודו דדון, ראש ענף לוגיסטיקה במא"ל שהיה מנהל התרגיל, "ההיבט הייחודי בתרגיל הרב חיילי הוא השילוביות והתרגול של כולם יחד".

התרגיל משפר את השפה המשותפת של כלל חילות הסיוע המנהלתי ומייצר חיכוך עם השטח ובכך מנסה לדמות עבורם, בתוך המגבלות הקיימות, איך יראה במציאות אירוע מההיבט הלוגיסטי ובמרכיבים השונים כגון: תספוק, טיפול ופינוי רפואי חילוץ ושליטה בכוח אדם.

כמו כן, התרגיל מעודד חשיבה, יצרתיות, לקיחת יוזמה ואחריות מרחיבה וכן מחזק את חוסנם של הצוערים."

במהלך התרגיל ביקר קצין הלוגיסטיקה הראשי - תא"ל רונן כהן את הצוערים ושיתף אותם מנסיונו, "במצב אמת יפעלו בשטח עשרות טנקים ומאות חיילים, מדובר באירוע מורכב ויש צורך להתכונן ולתרגל אותו בהתאם. מה שאתם רואים כאן הוא טעימה. התרגיל הרב חיילי מתמקד ביכולת להתמודד עם אירועים מבצעיים מורכבים. במהלכו עוסקים הצוערים בהבנת התיאוריה הלכה למעשה, להשתפר, לדייק את עצמם ולהתכונן ליום פקודה".

לסיכום הדגיש קל"ר בפני הצוערים את חשיבות השלם הלוגיסטי בכל מבצע לוגיסטי אשר מורכב מסך הפעולות של אנשי הלוגיסטיקה, הרפואה, הטנ"א והמשא"ן: "רק ביחד נצליח להביא את העוצמה הנדרשת של הסיוע המנהלתי בקרב הגדודי".