תצפתנו על תרגיל השיא של כל תצפיתנית

במשך 24 שעות התאחדו כל מסגרות התצפיות כדי להיערך לתרחישי הקיצון הגדולים ביותר, איתם צריכה כל אחת מהמתורגלות להתמודד בזמן אמת. איך מתפעלים אירוע חדירה של 35 איש? ומה קורה כשהבלתי אפשרי - הופך לאפשרי?

09.06.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

חיי היום-יום של מי שמכונות "העיניים של המדינה" עמוסים במיוחד. במבט מהצד זו אולי נראית עבודה שגרתית, אך במציאות הישראלית, הדברים יכולים להשתנות תוך רגע ולהפוך את התפקיד לאחד האינטנסיביים ביותר. 

כדי לדעת לתפעל בהצלחה אירועים מבצעיים, התצפיתנית צריכה להכווין כוחות, לתווך לצבא שלם את מה שזוג עיניה רואות ולמלא אחר שורת משימות בהתאם לכל סיטואציה.

מעבר לתפקיד היחידני מול המסך, סביב התצפיתנית העסוקה פועל מסביב לשעון חמ"ל שלם, עם שרשרת פיקוד ועם חברותיה לתפקיד, שמנהלות יחד כל אירוע - גדול ככל שיהיה. "אנחנו נותנות להן את כל הכלים לתפעל את התרחישים השונים, בין אם מדובר בחטיפה או בחדירת חוליית מחבלים", מסבירה רס"ן אורל אושרוביץ, מפקדת הכשרת התצפיתניות בחיל הגנת הגבולות.

בשבוע שעבר, יצא לדרך אחד מאירועי השיא של היחידה. כלל המסגרות, החל מהטירוניות שזה עתה התגייסו לשלושה חודשי הכשרה, ועד למפקדות הפלוגות שינהלו את החמ"לים ביום פקודה, תרגלו יחד, ובמשך 24 שעות מתחו את היכולות עד לקצה. 

כך לדוגמה, בחמ"לי התצפיות המדומים של גזרת ג'נין היו ביום הזה עשרות תרחישים - החל מהברחות סמים, דרך התפרעויות על הגדר וניסיונות חטיפה, ועד תפעול אירוע משולב בשם "גלגלים בוערים" - בו דוהרים לעבר גדר הגבול שני כלי רכב, כשאחד מתפוצץ בסמוך אליה והשני חודר פנימה.

"כל תרחיש כזה מחייב כל אחת מהתצפיתניות בהכשרה להיות חדה וממוקדת, ולדעת הכול - עד הפרט האחרון", מכריזה רס"ן אושרוביץ ומשחזרת: "באירוע הראשון שתפעלתי בגבול הדרום היה ניסיון חצייה של כ-35 עובדים זרים. אלו סיטואציות שגם החיילת החדשה ביותר תצטרך להתמודד איתן, ותפקידי לדאוג שהיא תוכל לעמוד בהן בהצלחה".

אחד מהרגעים המשמעותיים בתרגיל הוא התמודדות עם חמ"ל שלם שנמצא תחת מתקפת פצצות מרגמה - אירוע בו צריך לשנות את סדר הפעולות לנוכח האיום החדש: "במשך כל התרחיש הן חוו חוסר ודאות מוחלט לגבי מה שיקרה, והיו צריכות להיערך תמיד צעד קדימה - כשבמקרה הזה, כל הבלתי אפשרי הופך לאפשרי".

את התרגיל המיוחד סיכמו התצפיתניות כהצלחה. כל אחת עמדה במשימות שלה, נתקלה בקשיים שהקרינו על כלל החמ"לים והתמודדה איתם. בחודשים הקרובים צפויות החיילות החדשות לסיים את את מסגרות ההכשרה, ולהפוך רשמית - כל אחת בגזרתה - ל"עיניים" של המדינה.