הראשונים שידעו על 'ביירון' - גף החיזוי של חה"א מתכונן כבר לסופה הבאה
המעילים יצאו ממעמקי הארון, החלונות נסגרו והקומקום כבר רותח. בארץ הסופה השתלטה על הרחובות, והקור הכניס את כולנו לשמיכת הפוך. ביחידת החיזוי במטה חיל האוויר, לא מפחדים מהחורף, ונותנים מענה מבצעי ותמונה מטאורולוגית לכלי הטייס בכל עונה, בארץ ומחוצה לה
בארץ חמה ושמשית כמו שלנו, מזג האוויר החורפי והגשום שפוקד אותנו מפעם לפעם, עלול להרתיע אנשים לצאת מהבית. בעוד רוב הישראלים מתכרבלים בפוך ומכינים תה או שוקו חם - בגף החיזוי של חיל האוויר זהו עוד יום במשרד. ואפילו בעיצומה של סופת 'ביירון', בשבילם זו עבודה שגרתית למדי.
היחידה המטאורולוגית אחראית לספק תחזיות ותמיכה קריטית למשימות חיל האוויר. היא ממוקמת במטה הפיקוד ומורכבת ממטראולוגים, מפענחי מז"א בזמן אמת, וחזאים מומחים, המספקים ייעול מבצעים והבנה מעמיקה של השפעות מזג אוויר על הפעילות בשמיים. בין השאר, נמצאת שם יחידת החיזוי, ובה גף מבצעי, שמנתח בזמן אמת את תמונת המצב ומעדכן את כל הגורמים הרלוונטים.

"אנחנו מאיישים את המקום 7/24, ומספקים מענה לצרכים מבצעיים של חה"א", מדגיש רס"ן א', מפקד הגף, "מענה היחידה קריטי לא פחות בימים שלאזרח בבית נראים בהירים וחמימים. מזג האוויר מעניין אותנו כל השנה, ולא רק בסופות וימים סוערים".
בשונה מהתחזית שאנחנו רואים בטלוויזיה, אין מודל ספציפי ופשוט לגרסה הצה"לית. "זה דורש ניתוח, התעמקות, ולמידה של הגיאוגרפיה וההיסטוריה המטאורולוגית של כל נקודה", מסביר המפקד, "כל אירוע דורש הכנה ממוקדת וספציפית. כל הפעלה מבצעית מקבלת את המענה האופטימלי שאנחנו יודעים לספק, בעזרת מגוון אמצעים טכנולוגיים וכלי חיזוי".

וכמו שאותנו מעניינת התחזית בבית, אבל גם בעיר בה אנחנו עובדים למשל, כך גם קורה בגף: "אנחנו מתעסקים בחיזוי מזג האוויר בכל מקום אליו מגיעים מטוסינו, מה שאומר שאנחנו מגיעים מאוד רחוק - הרבה מעבר לגבולות הארץ". בין אם מדובר בעזה, לבנון, תימן או איראן, גם שם נדרש ניתוח מדויק של מזג האוויר להבטחת הצלחת המשימות השונות.
בזמן שחברות התעופה האזרחיות לא תמיד יוציאו טיסות בזמן סערה שכזו, הצבא ממשיך לתפקד גם בזמן תנאים מאתגרים, ועל כן מתאימים בגף את שיטות הפעולה תוך כדי תנועה. "אנחנו נעזרים בדיווחים 'און אייר' כל הזמן, ממטוסים, מגדלי פיקוח וגורמים אחרים בשטח", מפרט רס"ן א', "קבלת תמונות מצב מהטייסים בזמן גיחה, יכולה לעזור ולהשלים לנו את המידע הכי עדכני ורלוונטי שיש".

החשש משיטפונות לא מדלג על בסיסי חיל האוויר, ולכן מתכוננים אליהם כבר מבעוד מועד. "אין לנו שליטה על מזג האוויר, לכן לפעמים באזור מסוים יורדת כמות משקעים גדולה או חריגה במקום ספציפי, ועלולות להיות לזה השפעות קרקעיות כמו הצפות", מפרט ומוסיף רס"ן א', "למרות שמדובר באיתני הטבע ולפעמים הדברים פשוט קורים, חיל האוויר למד לשפר את התשתיות ואת יכולת החיזוי, ובהתאם לכך את הנהלים, על מנת להבטיח המשך פעילות תקינה בכל עונה".
"העבודה שלנו שונה לגמרי מחיזוי אזרחי, ואנחנו מביאים מענה קונקרטי ומדויק לכל מטוס שצריך לבצע פעילות מסוימת", מבהיר רס"ן א', "אנחנו יודעים למצוא את הדרך, חלון הזמנים והפלטפורמה המתאימה, על מנת שפעילות חיל האוויר תתממש במלואה, גם כשמזג האוויר לא בעדנו".