ה'אפאצ'י - שרף' חוגג 20 שנה. וזה מה שהוא יודע לעשות
השנה היא 2005, ומסוקי אפאצ'י 'שרף' החדשניים נחתו בחיל האוויר. פגשנו את סא"ל (במיל') ע', טייס מסוק קרב ב-113, ושמענו ממנו על קבלת המסוקים וכל השדרוגים. בואו ונטוס במכונת הזמן יחד - 20 שנה אחורה
עוד מטיסותיהם הראשונות לפני 20 שנה, לא ניתן היה לפספס את השדרוג המשמעותי שהביאו עמם מסוקי האפאצ'י החדשים לחיל. הם רק הצטרפו לטייסת ה'צרעה' (113) וכבר החלו בשגרת תקיפות מיוחדות ומבצעי סיוע שבעצם לא נפסקה מאז.
תוך כדי הקליטה, זכו גם לשמם הייחודי. בנוסף לשם בהשראת שבט אינדיאני (אפאצ'י), זכו לשם שני מעולם החי - ה'שרף'. ההחלטה נתקבלה בסקר שערכו במדור מורשת, בהשתתפות בכירים ומפקדי טייסות. מבין ההצעות ה'ארסיות' - 'עקלתון', 'אפעה' ו'בריח', נבחר השם הנוכחי, גם הוא לקוח מנחש ממשפחת הצפעוניים.
צילום: בטאון חיל האוויר
המסוקים גיוסו בעקבות קודמיהם ה'פתנים' שכבר צברו 15 שנות פז"ם. "כש'השרף' הגיעו אלינו ב-2005, הייתי עוד ב'פתן'", נזכר סא"ל (במיל') ע', טייס קרב ותיק בטייסת. "שנתיים לאחר מכן, ממש לפני התקיפה של הכור הגרעיני בסוריה במבצע 'מחוץ לקופסה', עברנו הסבת בזק לכלים החדשים, ומאז אני משרת ב-113 המשודרגת".
עם מערכת מכ"ם מתקדמת לגילוי מטרות גם בתנאי ראייה קשים, מערכות תצפית ומערכות קשר ושו"ב (שליטה ובקרה) היוצרות מעטפת הגנה, המסוק שינה את יכולות צה"ל באוויר ועורר התרגשות לא קטנה. "זה קצת כמו ילד שמקבל צעצוע חדש", מתאר סא"ל (במיל') ע' בחיוך, "וההסבה הייתה כמו המעבר ממוזיקה בדיסקים ל-Bluetooth".
צילום: בטאון חיל האוויר
אומנם חלף זמן מאז התקיפה הראשונה של המסוקים ופעילותם במלחמת לבנון השנייה, אבל ה'שרפים' נשארים רלוונטיים מתמיד. היום, הכלים מספקים גם מענה מותאם לתקיפות כטב"מים - אותם הם מיירטים עם טילים יעודיים.
יכולות אלו שימשו את הטייסת רבות במבצע 'עם כלביא'. "תפקידנו להגן על שמי המדינה, ושם, היינו קו ההגנה האחרון נגד איומים שחדרו את קווי ההגנה האחרים". ומכיוון שכל כטב"ם, כפי שמסביר סא"ל (במיל') ע', מגיע בכיוון ומהירות מעט שונה, נדרשים אימונים רבים ודיוק על מנת ליירט את האיומים בהצלחה: "ממש כמו שוערים בכדורגל".
צילום: בטאון חיל האוויר
מעבר ליירוטים, המסוקים ידועים ברב-גוניות שלהם - הם מבצעים מגוון משימות, עם אמצעים וחימושים שונים: "אפשר ביום אחד לתקוף מטרות טרור בג'נין, יום אחריו - מחבלים בלבנון, סוריה או עזה. ובמקביל גם לחפות על כוח קרקעי - כשבאותה גיחה, צדים כטב"ם חות'י או איראני".
הצלחת המשימות הרבות האלו נשענת, בין היתר, על התקשורת בין הטייסת לבין הבקרה האווירית ומטה החיל. "אם מזוהה כטב"ם ע"י מערכת כלשהי, אפילו של כלי טיס אחר, אנחנו מקבלים במסוק הודעה במערכות הניווט והנשק", הוא מתאר, "בלחיצת כפתור המערכת מתבייתת על הכטב"ם, ותוך 3 שניות ניתן לירות ליירט אותו עם טיל".
צילום: בטאון חיל האוויר
וכשמפקד טייסת 113, סא"ל ר', נואם ברגש בטקס לציון שני העשורים האחרונים, אי אפשר להישאר אדישים לתרומה האדירה של המסוק ולכוח האדם האיכותי שעומד מאחורי ביצועיו. "ה'שרף' הוא סיפור של מקצוענות, אומץ לב, יצירתיות ולכידות יוצאת דופן. הוא הרבה יותר מברזל ולהבים, השרף הוא אתם".