איך מכשירים מ"פ להכווין אפאצ'י - ולחסל צלף מגג בניין?
את קורס המ"פ הם התחילו אחרי שכבר פגשו לאורך המלחמה אינספור שת"פים עם צוותי אוויר: מהכוונת מסק"רים וכטמ"מים למטרות, ועד העמסת פצועים למסוקי פינוי. כעת, ב'ימי האוויר', הם לומדים איך לקחת חלק בסנכרון בין הקרקע לשמיים - כך זה נראה מבפנים
בשנתיים האחרונות, ברקע הלחימה הרב-זירתית, הגבול בין השמיים ליבשה הולך ומיטשטש. המפקדים בשטח מתנהלים בין הובלת תמרון של כוחות הקרקע, ובין החיבור למסק"ר שטס מעל ראשיהם, ותוקף בהכוונתם מטרות אסטרטגיות.
בשביל להשחיז את המיומנות החשובה הזו, עוברים המ"פים העתידיים הכשרת 'ימי אוויר' בהובלת היחשת"פ (היחידה לשיתוף פעולה). זו מיועדת להפוך אותם לדמויות מובילות בעלות שפה משותפת עם כוחות האוויר: בצורה פשוטה, ברורה ומדויקת לשני הצדדים.
הייחוד של הסדנה מאז פרוץ המלחמה, טמון בכך שהחניכים אינם לומדים מהספר - רבים מהם כמובן לקחו חלק בתור מ"מים בפעולות משותפות עם כוחות אוויריים בלב עזה ובלבנון. "העובדה שיש חניכים שכבר עלו למסוקים בקרב, יוצרת שיח שמחבר בין ניסיון קרבי לבין למידה מקצועית, מה שהופך את ההכשרה לרלוונטית מתמיד", מסביר סא"ל ר', מדריך בביס"ט וקצין אש באוגדה 98.
"השאיפה שלנו, היא שהיכולות של המ"פ ישתלבו בצורה מיטבית עם אלו של חיל האוויר", הוא מבהיר, "מ"פ זה תפקיד אסטרטגי, שמחייב את המפקד להבין גם איך לתקשר מול טייס בזמן משימה, לכוון אותו ולבקש ממנו את הסיוע הנדרש".
לאורך יומיים התחלק הקורס לשתי קבוצות, להן העבירו חונכי היחשת"פ את התכנים: הרצאות מקצועיות בנושא טייסות מסק"רים, מסוקי סער, היכרות עם האמל"ח ותורת הפינוי הרפואי. בהמשך, הגיע טייס מסק"ר מנוסה לשתף בחוויותיו מהמלחמה, ולספר כיצד נראה שיתוף פעולה יעיל מול כוחות קרקע - מהעיניים שלו.
בתום החלק התיאורטי, יצאו החניכים לשטח. בתרגיל הראשון המתין להם זוג מסוקי קרב, שדימו סיטואציות של תקיפה ממוקדת בזמן תמרון. כל מ"פ קיבל מטרה שנבחרה על ידי חונך בהכשרה, למשל צלף שמאיים על כוחותינו מתוך בניין, וזה נדרש לכוון את הטייס ממש עד לרזולוציה של החלון הספציפי.
בתרגיל השני, התאמנו החניכים על פינוי פצועים בינשוף. הסימולציה כללה חבירה למסוק, הכנת האלונקה, והעמסה מהירה של הנפגעים. על כל מ"פ היה לנהל את האירוע מול הצוות שלו, שהורכב משאר חבריו לקורס - כך שהחבירה והפינוי יתבצעו בצורה המיטבית והזריזה ביותר. ממש כמו בזמן אמת.
אלמנט נוסף שמיועד לקשר בין הכוחות, הוא הצטרפות של טייסים ונווטים לאורך שלושת חודשי קורס המ"פים. בדרך זו, מסביר סא"ל ר', נוצר במסגרת ההכשרה דיאלוג פורה בעזרתו מבינים כוחות היבשה טוב יותר את יכולות ומגבלות האוויר, ולהפך.
לדברי סא"ל ר', השפה הנהוגה בכל זרוע הייתה אתגר מרכזי, אותו סגל היחשת"פ חתרו לפתור. "ההכשרה מבהירה לקצינים לא להשתמש בקודים, ולא מתיימרת ללמד אותם את לשון חיל האוויר. כולנו מדברים עברית, ומסוגלים להסביר בשפה פשוטה את המשימות שלנו - על מנת שברגע האמת, כשנדבר במכשיר הקשר, לא תהיה טיפת היסוס".