מאחורי הקלעים של המבצע הלילי של קומנדו נגד יעדי הטרור באיו"ש

מאות לוחמי קומנדו בסדיר ובמילואים, בשיתוף עם כוחות הביטחון, פשטו על עשרות יעדים בחטיבה המרחבית "בנימין" בלילה אחד. ליווינו את הפעילות המתוחה, שהתחילה במבצע מסוערב בפאתי רמאללה, והסתיימה ברשימה ארוכה של עצורים ובהישגים אופרטיביים מרשימים

30.12.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

את הלילות הלבנים של יהודה ושומרון מכיר כל לוחם בגזרה. אוגדת איו״ש, שעצרה בשנה האחרונה קרוב ל-2,300 יעדים, מתורגלת למבצעי מעצרים גדולים - בהם פושטים לוחמי האוגדה על כפרים שלמים כדי למגר את מוקדי הטרור המרכזיים בבת אחת. 

רק בתחילת החודש האחרון, נעצרו 30 יעדים בכפר צוריף בגזרת עציון, כולם חברים באותה תשתית טרור - שנחשפה וסוכלה לגמרי. והפעם, נראה כי הגיע תורם של לוחמי חטיבת בנימין, שמתכננים לבצע פעילות מעצר של עשרות יעדים בלילה אחד.

במפקדת החטיבה, סמוך לבית-אל, ההכנות בשיאן. אישורי תוכניות קדחתניים הופכים את חדר הישיבות של המח"ט לתחנת רכבת עמוסה במפקדים בכירים, שנכנסים ויוצאים עם עוד פרטים לגבי מה שצפוי בהמשך. גם במסדרונות הלשכה מספרים שמדובר באירוע שלא קורה תכופות. משפט אחד חוזר על עצמו מספר פעמים בשיחות: "הולך להיות לנו לילה ארוך". 

"קרוב ל-300 לוחמים מיחידות מיוחדות לוקחים חלק בפעילות הזו, יחד עם כוחות משטרה וביטחון נוספים. סיכמנו על עשרות יעדים לנטרול", מספרת סגן אוראל תמיר, קצינת המבצעים המיוחדים של החטיבה (קמ"מית). על הכוונת: פעילי טרור בולטים בגזרה, מיידי אבנים, מפרי סדר ומסיתים.

שלושה מוקדים סומנו על המפות המסווגות בחמ"ל המבצעים החטיבתי. את היעד הראשון כבר הספיקו כוחות מסוערבים להשיג בהצלחה - עוד בטרם הסתיימו התדריכים האחרים. אבל הפעילות הגדולה ביותר מתוכננת לכפר חיזמא, הגובל בכניסה המזרחית לירושלים. 

"בשבועות האחרונים ראינו עלייה משמעותית בטרור העממי שיוצא מתוך הכפר", הצהיר מח"ט בנימין, אל"ם אליאב אלבז, בעת אישור הפעילות, "אנחנו רואים ניסיונות חוזרים לפגוע באוטובוסים בצירים המרכזיים ולסכן את הנוסעים". 

על רקע ההתחממות הנקודתית, החליטו בחטיבה לצאת למבצע המעצרים הנרחב. במקביל, נשלחו אל הכפר יותר מ-250 לוחמי קומנדו מכוחות מילואים וסדירים. "יחד עם השב"כ, אספנו את הדמויות הבולטות ובנינו תוכנית פעולה מקיפה שתרעיד את האדמה מתחת לרגליים של הטרור בכפר", הסבירה הקמ"מית. 

00:30 - הכוחות הראשונים מתחילים להגיע לפאתי חיזמא משלושה כיוונים שונים. הם נכנסים כמעט לכל רחוב וסמטה ופוקדים עשרות בתים. לא הרחק משם, מוקם חפ"ק מיוחד שמרכז את הפעילות הכוללת, ודואג שכל כוח פועל בגזרתו. 

"יש פה אתגר גדול בלהכניס מאות לוחמים במקביל, והיינו צריכים לעשות התאמות גדולות כדי שלא יקרו תקריות מצערות", הבהיר גורם בחטיבה, "לכן, למי שמסתכל על הפעילות ממבט על - יש אחריות גדולה". 

בכל רגע במהלך הפעילות, התצפיתניות עוקבות ממעוף הציפור אחר המתרחש, ומחפות על הכוחות מפני איומים פוטנציאליים שעלולים להפתיע מגגות הבניינים הגבוהים בכפר ומכוונות את הלוחמים בזמן אמת. גם מאחורי הקלעים, בחמ"ל המ"מ, העבודה אינטנסיבית - הנוכחים עסוקים בפיקוח על הפעילות ובהכנת המעטפת שלב אחד לפני הלוחמים. 

קריאת "נתפס, ממשיכים לאיתור הבא", יכולה להיות מרגשת כשהיא נשמעת בתדר המרכזי בפעם הראשונה. אבל הסיפוק האמיתי נכנס לתמונה כשמביטים על הלוח המרכזי בחמ"ל, ובו רשימת היעדים המלאה - עליה הולכים ומתווספים סימני וי מלאי גאווה עם כל שורת יעדים שנעצרו בהצלחה. 

סמוך לשעה 3:00 לפנות בוקר עולה קול בקשר: "המשימה הושלמה, כלל הכוחות בחוץ", ואנחת רווחה אופפת את תדר החטיבה המשותף. תוך זמן קצר, כמעט בלתי סביר, הצליחו להגיע אל כלל היעדים ולהוציא את המבוקשים מהרשימה הארוכה - שהתעדכנה על הלוח המרכזי בחלל.

החל מהבוקר, יחל מבחן התוצאה של אירועי הלילה ויעדים חדשים ייערמו לפעילויות הבאות ברחבי הגזרה. כנראה שכבר ברגעים אלו, תוכניות התקפיות לגבי היעדים הללו נמצאות בהכנה. כל המאמצים הללו במטרה לשמר את השקט לעוד זמן רב ולהעצים את ההרתעה עוד יותר.