הכניסה לתרגיל הזה - רק עם ארון על הכתף

טכניקות לחימה, אימוני כושר, שיתוף פעולה רב-חילי, טכנולוגיות חדישות ותפעול מטענים - קיבלנו טעימה קטנה מ-4 ימים ירוקים בצפון שחיברו בין המ"מ למח"ט

05.04.22
גל רביבו, מערכת את"צ

לפני שבועיים יצאו כל המ"מים והמ"פים של חטיבת הנח"ל לארבעה ימים עמוסים שההכנות אליהם החלו שלושה חודשים מראש. עובדה לא מפתיעה כשמדובר באימון שנועד למקסם את הכשירות של כלל החטיבה ללחימה בגזרה הצפונית. 

"רצינו שהוא יהיה כמה שיותר נכון, מדויק וברור", מספר רס"ן עוז משולם, קצין האג"ם של החטיבה, "השקענו המון עבודה זרועית וחטיבתית, ושיתפנו פעולה עם שריון, תותחנים, הנדסה ועוקץ - וככה יצרנו אימון רב-חיילי של ממש". 

"נקודת המוצא הייתה שאנחנו לא יכולים לעשות הכול בשבוע אחד", הוא ממשיך, "לכן בחרנו כמה נושאים מרכזיים שאנחנו רוצים לחזק בחטיבה: טכניקות מותאמות לחזית הצפון, שת"פ בין חי"ר לטנקים, לחימה בתוך שטח בנוי ועוד". 

בעיני רס"ן משולם, לאימון הזה הייתה מטרה ברורה: "שבסוף השבוע הזה, כל אחד מהמפקדים כאן יוכל להגיד 'אני עכשיו יכול לאמן את האנשים שלי ולהכשיר אותם בצורה יותר טובה ללחימה'". 

"יותר מזה, הוא מאפשר לאגד את כולם וליצור שפה משותפת", מוסיף סא"ל שראל סבג, מג"ד 931, "אנחנו פועלים לחבר את כל המפקדים - מדרגת המ"מ ועד לשיקולים של המח"ט - שכולם יבינו בצורה אחידה וברורה את הטכניקות של החטיבה".

"בעיניי, מ"מ צריך לחשוב יותר רחב, וזה בדיוק מה שהאימון הזה נותן", מסביר המג"ד, לכן הפעם התמקדו ברמת הפלוגות או הגדוד - "ככה המ"מ יכול לראות את התמונה המלאה".

השלב הבא היה אימון מפקדים גדודי: "אם פה לימדנו מ"מים ומ"פים, אז עכשיו עוברים לדרגת המ"כ". בשלב הזה עסקו יותר בתפקיד של כל צוות ושל כל לוחם. "גם כשמתרגלים בדרגים גבוהים יותר, כמו שעשינו פה, תמיד מגיעים לדברים שהם במיקרו-טקטיקה - סימון הדרך, דגלים ופעילויות ברמה הצוותית", מפרט המג"ד. 

כושר לחימה עם המאמן של הבא"ח, תוך שימוש בטכנולוגיה חדשה של מגנטים (שמזכירים לייזר טאג). בערב נערך ערב מח"ט בסימן "חומת מגן" - בו דיברו על מסקנות אסטרטגיות ועל המבצע עצמו.

טכניקות קרביות ושת"פ בין הכוחות - טנקים, רוכש, עוקץ ויהל"ם. בשיתוף נציגות של כל הכוחות, תרגלו יחד שיתוף פעולה בזמן אמת (מחלקת טנקים, כלבן מעוקץ, צק"חים ונציגויות). בערב התקיים אימון ירי לילה.

אימון בשטח אש 150 שבצפון עם טכניקות שמותאמות לחזית הצפונית. 

תרגולות חשיפה-תקיפה ותפעול מטענים.

"הלכנו ממש על פרקטיקה - הדברים שמולם יתמודדו ברגע האמת", מדגיש רס"ן משולם את החשיבה מאחורי בניית האימון, "בלי חוכמות ובלי משחקים - מה שהלוחם יפגוש באימונים הבאים ולאחר-מכן בקרב, הוא יוכל להתאמן עליו כאן ועכשיו".

"קיבלנו הזדמנות פז לראות את המקום שבו אנחנו הולכים לתמרן", הוא מסכם, "גם אם זה לא יהיה הכפר הספציפי עליו התאמנו, יש לשטח הזה את אותם מאפיינים, אותו אויב, אותו תוואי שטח, אותן מורכבויות - חשוב שהמפקדים יכירו ויחוו את כל הדברים האלה כבר עכשיו".