מספר הסיכולים בבקעה זינק ב-200% - זו הסיבה

הם פרוסים על גבי 217 קילומטרים, מוכנים לרגע שבו תתקבל התרעה על ניסיון חציית הגבול. רק שעכשיו לחטמ"ר הבקעה והעמקים יש גם מכפילי כוח חדשים שעוזרים להם להילחם בהברחות. קיבלנו הצצה

05.02.23
מיה צדוק, מערכת את"צ

כמה שיחות טלפון לחמ"ל - והשער נפתח. אנחנו מעדכנים באיזה רכב אנחנו נוסעים, כמה אנשים אנחנו וכמה זמן נהיה מעבר לגדר. תוך דקות נוף עוצר נשימה מתפרס מולי - והגבול היחיד ביני לבין ירדן הוא נהר.

כבר כמה שנים עברו מאז שלקחו את הגדר אחורה ויצרו מובלעות, אליהן נכנסים בשגרה חקלאים ישראלים שמגדלים את היבול שלהם - בשקט ובביטחון. הסיבה? ליצור מרחב בין הגבול לגדר בשביל להגדיל את יכולות ההגנה של חטמ"ר הבקעה והעמקים.

בשנה האחרונה זינק מספר סיכולי ההברחות בגבול ירדן בצורה משמעותית: מ-143 כלי נשק שנתפסו בשנת 2021 ב-10 סיכולים, המספר קפץ אשתקד ל-508 ב-30 סיכולים.

לצד העבודה המאומצת של כוחות הביטחון, וביניהם - מג"ב, משטרה ושב"כ, הוכנסו לגזרה חידושים טכנולוגיים שהופכים למכפיל כוח משמעותי, עוד לפני שמזהים חשוד מעבר לגדר.

חטמ"ר הבקעה והעמקים נפרס על גבי 217 קילומטרים, ומחולק לשלושה תוואי שטח שונים. בשנה האחרונה, הם קלטו מספר מתקני איסוף שעליהם מותקנות מערכות מתקדמות המשפרות את היכולת של התצפיתניות בקצה לזהות ניסיונות חצייה.

"יש לנו עמדות שמצויחות לגבול ירדן, ועמדה שהמוקד שלה הוא גדר התפר", מספרת סרן דפנה, מ"פ תצפיות בחטמ"ר הבקעה והעמקים, "כל גדר מתנהגת בצורה אחרת, התצפיתניות מספיק מקצועיות בשביל לזהות את הדברים החריגים - ובשבילם יש את האמצעים שמהווים מכפיל כוח, גורמים להם לראות בזוויות יותר טובות".

"יש לנו המון אמצעים טכנולוגים בקרבת הגדר", מספר רס"ן הילאל דאהר, קצין טכנולוגיה ואחזקה בחטמ"ר 417, "יש חמ"לים לאורך כל הגזרה, היא מרושתת כולה בתצפיות חזקות".

כשזיהו בחטיבה גם 'נקודות עיוורות', שעלולות להוות אתגר, פרסו אמצעי טכנולוגי מתקדם. מדובר בכלי שיש לו יכולת להקפיץ לחמ"ל התרעה שעוברת לאורך כל הגזרה על גבי מכ"ם.

בעזרת הכלי, ברגע שמתבצעת בגדר הברחה כוח קופץ לנקודה, ואיתו - רחפן. "פה זה מאתגר", קצין הטנ"א הצביע לי על מטע התמרים, אחד מרבים שמאפיינים את הגזרה, "לאתר בחושך את המבריח בלי אמצעים זו משימה מורכבת, אבל לרחפנים יש יכולות תרמיות - וזה מספק את התמונה המושלמת לתפיסה".

"הגענו למצב שבו האנשים שמתכננים בכלל לעשות הברחות חושבים פעמיים", הוא מסכם, "ובגלל זה אנחנו רוצים להביא את האמצעים הכי טובים - כי כל אמל"ח שאנחנו תופסים עלול להגיע לידיים הלא נכונות".