188 כבר ניסו את הצי"ד החדש, זה מה שהיה להם להגיד עליו

דרך מסך הצי"ד מפת הלחימה מתעדכנת כל הזמן - ניתן להזמין סיוע ארטילרי בשניות, לסגור מעגלי אש ואפילו לנהל צ'אט בזמן הקרב. זה לא משחק מחשב - כך מתכוננים בצה"ל ליום קרב. שמענו על החידושים שעשו זרוע היבשה במערכת ועל השימוש שלה בתרח"ט 188

17.07.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

"ווייז למלחמה", כך מכנים בצה"ל את הצי"ד 750 (צבא יבשה דיגיטלי) - מערכת השו"ב (שליטה ובקרה) שעודכנה לאחרונה שוב והופכת את סגירת מעגלי האש למהירים ופשוטים הרבה יותר.

למעשה, המערכת מותקנת על מעין טאבלט, עליו מוקרנת מפת שדה הקרב, וממנה ניתן לראות הכול, ממש כמו במשחק מלחמה מתקדם. כוחות צה"ל והאויב, מטרות, מטענים ומכשולים - מידע מודיעיני זורם כל הזמן אל המערכת ומעדכן אותה תוך כדי תנועה.

"המפקד שיושב במטה עוקב אחר תמונת המצב הגדולה בזמן אמת", אומר רמ"ח תקשוב בזרוע היבשה, אל"ם סביון רובין, "מהמפקדה הוא יכול להכווין את הלוחמים ליעד הבא או להזהיר אותם מסכנות בדרך - מנגד, גם ללוחם בקצה יש אפשרות לעדכן את הצי"ד, ובכך לשקף לדרג הפיקודי את המצב בצורה ברורה הרבה יותר". 

העדכון לצי"ד 750 נכנס לראשונה במרץ האחרון במסגרת תרח"ט 188. רס"ן נבון, קשר"ח החטיבה, מספר כי במבחן התוצאה המערכת עמדה איתנה והוכיחה את עצמה ואת חשיבותה: "הורדת המידע, שיתופו והעברתו בין הכוחות בזמן אמת הופכים את הגרסה החדשה למדויקת הרבה יותר. גם אפשרויות ניתוח המידע והסקת המסקנות רחבות יותר ועוזרות לבנות תמונת מצב משופרת. בצי"ד יש אפילו 'צ'אט' שמאפשר להעביר הודעות בין קבוצות ותפוצות רחבות".

הצי"ד המשודרג לא משפר רק את התקשורת בין הלוחם למפקד. הוא נותן מקום נכבד גם לרב-זרועיות ורב מימדיות. "הקישוריות והשילוביות עם יחידות אחרות הם נדבך מאוד חשוב", מבהיר קצין הקשר, "במלחמה כל אחד מהכוחות מזין את המידע שיש לו לתוך הצי"ד, כך שנוצרת לנו תמונת מצב מדויקת עוד יותר. מעבר לכך, לוחם שנתקל בכוח וזקוק לסיוע יכול 'להזמין' כוח אש ארטילרי או אווירי, והם יגיעו תוך רגעים ספורים לזירת הקרב".

"הטרנספורמציה הדיגיטלית נכנסת בצעדי ענק לצה"ל - כשהצי"ד הוא חלק בלתי נפרד ממנה", מדגיש אל"ם רובין, "אחת המטרות שלנו, למשל, היא להתאים את עצמנו כמה שיותר לצרכן - בשביל החי"רניק הצי"ד יהיה כמו סמארטפון, למפקד הוא ידמה טאבלט, ולטנק ולתומ"ת יהיו אמצעי מחשוב מורכבים יותר התואמים את הסביבה שלהם".

בסיום התרח"ט של 188, החלו להכניס את המערכת לשימוש ביחידות נוספות בצבא, כשלקראת חודש המלחמה במאי האחרון, העלו באגף התקשוב הילוך נוסף: "במהלך התרגיל הצטרפנו ליחידות השונות ובדקנו איך הם עובדים עם הצי"ד, איפה יש קושי ומה עוד צריך לשפר".

לקראת סיום רומז לי אל"ם רובין על פיתוחים שעתידים להיכנס למערכת בהמשך: "כל עולם ה-AI (בינה מלאכותית) מאוד מתפתח עכשיו. אנחנו רוצים ללמד את המכשיר לזהות בעיות ולתת להם פתרונות, לקחת מספר מאגרי מידע ולחבר ביניהם ולהפיק תובנות מפעילויות ומקומות מסוימים על גבי מפת הצי"ד".

"המערכת של צה"ל היא המתקדמת בצבאות העולם", מתגאה הרמ"ח, אך מכריז מיד שהעבודה עליה רחוקה מסיומה. "מצופים עוד אמל"חים רבים שיתחברו לצי"ד במהשך. חשוב גם לזכור שככל שאנחנו מתקדמים כך גם האויב, ולכן גם דרך ההגנה של המערכת חייבת להשתפר כל הזמן".