לא ראיתי כלום בתרגיל, ואז הבנתי שזה סוד ההצלחה שלו

לכל תרגיל 'אבן דרך' מתייצבת היחידה הרב מימדית בנוכחות מלאה ועם המערכות החדשות ביותר שיש לצה"ל להציע. מה הדבר הבא בעולם הרחפנות? ומה נדרש מהלוחמים הרואים והבלתי נראים? הצטרפנו לתרגיל שצופה את העתיד

21.06.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

לפני כשנתיים צה"ל החליט לייצר עותק מוקטן של עצמו, ממש כמו דגם מדויק של בניין שצריך לעבור אישורים לפני שנבנה, או במילים אחרות - היחידה הרב מימדית. כמו בעותק המבנה, גם היחידה מורכבת מכל הלבנים הקטנות שבונות את הצבא שלנו.

למרות ש"רפאים" היא כבר עובדה קיימת ומבוססת, מקפידים בכל מספר חודשים לסמן עוד 'אבן דרך'. מדובר בתרגיל גדול הבוחן את היכולות החדשות שנכנסו ליחידה בתקופה האחרונה - כל מערכת, אמל"ח או טכניקה חדשניים שמתחילים את דרכם בתוך היחידה, ויוכלו להיכנס לתוך הצבא הגדול רק לאחר אישורה.

לתרגיל 'אבן הדרך' האחרון ב'אל פוראן', הוזמנתי גם אני, והדמיון שלי מיד התחיל לעבוד שעות נוספות - חשבתי שאפגוש עשרות רחפנים באוויר ורובוטים משוכללים שמתהלכים על האדמה. אך כשהגעתי לבסיס הצפוני, גיליתי משהו אחר לגמרי.

התרגיל נראה לכאורה רגיל לחלוטין - הלוחמים הגיעו ללש"ביה ובמשך מספר שעות התרוצצו בין המבנים ותרגלו תרחישים שונים. הסתכלתי סביבי ולא הבנתי - מה כל המהומה סביב יחידת הרפאים המסתורית?

רק בצאתי מהמתחם שמעתי בחצי אוזן שיחה בין שני מפקדים, וברגע אחד קלטתי - הכול היה שם, כל המערכות החדשות והאמל"ח המתקדם. דווקא העובדה שלא הבחנתי בכלום הייתה ההוכחה הכי טובה לכך שהתרגיל הצליח.

במשך שעות ריחפו מעל ראשי מספר רחפנים שונים ומסווגים, ובזמן שהתהלכתי ברחבי הלש"ביה, כחמישה קילומטרים ממני הסתתרו בשיחים חיילי הפלגה, רואים ואינם נראים, אוספים מידע על כל המתרחש במתחם.

"לוחמים בתפקיד הזה חייבים להיות בעלי משמעת מבצעית מאוד גבוהה", מסביר רס"ן ב', מפל"ג חשיפה תקיפה ביחידה, "במשך יום וחצי הם הסתוו ואספו נתונים. זה כמו משחק, אתה צריך למצוא את היתרון שלך על האויב ולוודא שהוא לא מגלה עליך כלום".

"תפקיד הפלגה שלנו הוא לחשוף את היריב בזמן הקצר ביותר ולתקוף אותו מיידית", ממשיך רס"ן ב', "כל זה תוך שמירה על דיסקרטיות מוחלטת. אנחנו יודעים בדיוק איפה נמצא האויב בזמן שהוא אפילו לא יודע שאנחנו שם".

עוד אמצעי לחשיפת האויב בו משתמשת הפלגה הוא הרחפנים - תמצאו שם מספר סוגים, כשלכל אחד תפקיד שונה לגמרי. "בין הרחפנים היו גם כאלו שתורגלו בפעם הראשונה. חלקם שקטים מאוד, אחרים טסים במהירות גבוהה ויש כאלו שיודעים לעבוד בשיתוף פעולה מושלם", מפרט מפקד הפלגה, ומציין שלראשונה תפעלו כאן גם רובוטים קרקעיים ואוויריים, לצד מגוון מערכות חדשות.

כל אחת מהן מקיימת עוד לבנה בבניין צה"ל ומקדמת אותו לעבר העתיד, ובעוד מספר שנים תוצג במלוא תפארתה ברחבי הצבא. "במהלך היומיים האלה יישמנו את כל הטכניקות השונות על המערכות החדשות, למדנו מה עובד ומה עוד צריך שיפור", מסביר רס"ן ב', "נמשיך לעבוד בכל הכוח כדי שהכלים הבאים שייכנסו לצה"ל בשנים הקרובות יהיו הכי חזקים ורלוונטיים".