היחידה החדשה שמצניחה, משנעת ומפוצצת - והכול בעזרת רובוטים

תוואי שטח מורכב, איום קרקעי וכוח בנתק הם רק דוגמה לאתגרים איתם מתמודד צה"ל לאורך התמרון. מתוך הצורך היום-יומי, בחט"ל חשבו על פתרון אלטרנטיבי, והתשובה? כל מה שלא עובד דרך היבשה, יגיע אל הלוחם מנתיבי האוויר, או לכל הפחות - בדרך יבשתית אוטונומית ללא מגע אדם. הכירו את האחות החדשה בחטיבה - תלתן

29.09.25
גיא שטיין, מערכת את"צ

רחפנים הנושאים עשרות ק"ג ציוד, מנות דם מוצנחות מהאוויר ונגמ"שים רובוטיים נשלטים מרחוק, הם רק הסנונית הראשונה בחזון האוטונומיה של השיירות הלוגיסטיות. ובתחילת החודש, נחשפה רשמית 'תלתן' - היחידה החדשה בחט"ל שהולכת להביא עד אליכם אספקה, באופן שאולי לא דמיינתם אפשרי. 

"הכול התחיל מאחת הפעולות הראשונות שלנו בכתר החרמון, כשביצענו תספוק לכוחות. תוואי השטח המורכב לא איפשר כניסה יבשתית, ולכן שלחנו רחפנים עם חבילות מזון ללוחמים", מספר סא"ל ז', מפקד 'תלתן', של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. מכאן הרעיון הלך והתפתח לכדי יחידה שלמה שמטרתה להוציא לפועל מבצעי לוגיסטיקה ללא כל מגע אדם. 


משאית רובוטית

מוטיבציה נוספת להקמתה הייתה איום הצלפים ומטעני אויב בשלל הזירות. "משימת הליבה היא לשמור על חיי אדם. חופש הפעולה שלנו בעצם מפחית חיכוך של לוחמים ואנשי לוגיסטיקה מול איומים, ומקטין סיכונים". 

בגדול, היחידה עוסקת בכל מה שנוגע לתספוקת לוגיסטית אוטונומית ומחולקת לשני מדורים. הראשון נקרא 'פלוגות הפעלה בסדיר' אשר מפעילים את הרחפנים, הכטמ"מים וכלי הרכב הבלתי מאוישים. "בין שורותיהם תוכלו למצוא את הנגמ"ש הרובוטי. אותם המפעילים יגיעו ממסלול חדש בחיל הטנ"א או מרקע מקצועי בעולמות הרחפנות. בעתיד, אנו שואפים לבנות הכשרה ייעודית 'אין האוס'", חושף סא"ל ז'.

הנגמ"שים האוטונומים הם משוריינים צבאיים שיצאו מכלל שימוש, והוסבו לנגמ"שי נפץ. מפעילים אותם מרחוק ללא נהג או צוות - באמצעות שלט וצג, מתוך עמדת הפעלה ניידת המתחברת לכלי באמצעות תקשורת רדיו. 

בין אם זה למטרות לוגיסטיות או מבצעיות, לאותם כלים מגוון שימושים ויכולות. הם מסוגלים לשאת כמות אדירה של חומרי נפץ, למוטט מבנים, לחשוף תשתיות טרור ולשנע ציוד רב ללוחמים. אפשר להכניס לתוכם כל מה שעולה בראשכם - מים, אוכל, תחמושת וחלפים. 

"המדור השני נקרא מחקר ופיתוח, וחברים בו בעיקר מהנדסים ומהנדסות, שמכניסים חידושים מעולמות האמל"ח כדי להרחיב את היכולות שלנו בתחום - עם שילוב של סוגים נוספים של ציוד כמו דלק ויכולות להגיע בצורה בטוחה ויעילה יותר לעומק שטח האויב".

העיקרון הוא פשוט, כך מפקד היחידה מסביר: "אם צוות לוחמים למשל נמצא בציר מנותק קשר וזקוק לציוד - הוא יוכל לקבל את המענה דרך רחפן שיצניח זאת תוך זמן קצר בלבד". כאן, נחשף יתרון נוסף, "מבצע אספקה דרך היבשה הוא דבר מורכב שלוקח זמן רב - לעומת זאת, להוציא הצנחה מהאוויר אפשר לעשות תוך 7 דקות, בזמן שיא, ולהגיע באמצעותן עד למרחק של 15 ק"מ מהגבול".

תלתן מתנהלת באופן אורגני וככוח חובר: "כאשר מתעורר צורך של חטיבה או צוות, הם פונים לאוגדה תחתיה הם פועלים. זו, יוצרת קשר עם חמ"ל תלתן - ויחד מתאמים ציר אג"מי ולוגיסטי כדי לבצע את ההעברה אל הכוח".

עד כה, היחידה משתמשת בכמה סוגי אמל"ח עיקריים, "ביניהם רחפן שיודע לסחוב משקל של 30 ק"ג, אחד נוסף מסוג 'צור אדמדם' שנושא עד כ-5 ליטר דם, אמצעי אחר בשם 'ג'יני' שיישא עד כ-250 ק"ג. לכל אחד מהם יתרון יחסי משלו. בתחום היבשתי - פועלים נגמ"שים רובוטיים עם יכולת לסחוב בין 3-2 טונות. כל אלו, יחד עם אמצעים שמפותחים בימים אלה, עתידים לשדרג משמעותית את יכולות השיירות הלוגיסטיות של צה"ל", מתאר המפקד. 

"בחודש האחרון בעזה אנחנו פועלים ישירות אל מול פיקוד הדרום ועל בסיס יום יומי מספקים ארוחות חמות, מים, וציוד לוגיסטי", הוא מספר. למרות שהיחידה, שבשילוב חיל הלוגיסטיקה והחטיבה הטכנולוגית, עדיין בשלבי הקמה, היא כבר פועלת בארבעת החודשים האחרונים באופן סדור - וההשפעה שלה כבר ניכרת בשטח. "הזמינות של העולם הלוגיסטי לשטח גבוהה כעת מתמיד, ותלתן תעשה הכול כדי שזה ישתפר".