"לכל קצינה וקצין בצה"ל יש משהו מטאיטו בדנ״א"

"אדם שהוא מוסד לאומי לצניעות, מקצועיות ויושרה". לכבוד היציאה לחופשת השחרור, שמענו ממפקדי בה"ד 1 לאורך השנים, אלופים ותתי אלופים בעבר ובהווה, על רנ"ג יצחק טאיטו מהעיניים שלהם

29.07.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

ראש אמ״ץ לשעבר וראש אמ"ן הבא, אלוף אהרון חליוה (פיקד על בה"ד 1 ב-2009-2007):

טאיטו עבורי הוא ישראל היפה. אדם שהוא מוסד לאומי לצניעות, מקצועיות ויושרה. מעל הכול הוא דוגמה אישית. בשנותיו בבה״ד 1 הוא חינך מאות אלפי קצינים בצה"ל ובכך היה חלק משמעותי משירותם הצבאי של רבים במדינת ישראל. לכל קצינה וקצין בצה"ל בחמישים השנים האחרונות יש משהו מטאיטו בדנ״א, ולכל אחד פיסת זיכרון ממנו. 

הדבר הבולט ביותר בו בעיניי הוא שגם כשלא דיבר, ידעת בדיוק מה הוא רוצה ובעיקר למה הוא מצפה ממך. זאת מבחינתי תמצית תכונות הקצין וזו צריכה להיות השאיפה של כל קצין וקצינה בצה״ל.

מפקד אוגדה 80, תא"ל גור שרייבמן (פיקד על בה"ד 1 ב-2019-2017):

כצוער, הייתה דמותו של רנ"ג טאיטו מעוררת יראה וחשש. פחדנו ממבטו הבוחן, מגערותיו החדות, מעיניו שזיהו כל פגם במדים וכל צעד לא אחיד. הוא היה סמל המשמעת הצבאית הקשוחה. כשהכרתי אותו לעומק, כמפקד הבה״ד, נדהמתי לגלות איש צנוע, עניו, בעל מוסר עבודה יוצא דופן ובעיקר מלא אהבה לשליחותו ולצועריו. 

הופתעתי ללמוד כי מעולם לא הגיש תלונה צבאית וגיליתי את יכולתו המיוחדת להעביר כל מסר בצורה חדה - בקצרה, בשלווה, לעיתים רק במבט. הוא היה שותף ומורה במעשה החינוכי המיוחד הנקרא הכשרת קצונה.

מפקד בה"ד 1 היוצא, תא"ל גיא לוי (מכהן בתפקיד מפקד בה"ד 1 מ-2019):

לפני 24 שנים נכנסתי לראשונה בשערי בית הספר לקצינים כצוער צעיר, נחוש, נרגש מהמקום ומהמעמד. האמת… גם די מפוחד. למה? כי כבר בהכנה לקורס סיפרו לנו על רס״ר בה״ד 1 המיתולוגי. בעיקר הזהירו אותנו לא לפשל מולו. 

רובנו המכריע זכינו לפגוש את רנ"ג טאיטו ולהבין לאן הגענו כבר במעמד הקליטה. להבין שהעסק הזה של להיות קצין הוא רציני, ושאף אחד לא מתכוון לוותר לנו אפילו בסנטימטר. 

עברו 22 שנים ונפגשנו כאן שוב, הפעם כמפקד הבה״ד. במאי לפני שנתיים, נכנסתי לתפקיד. היה לי הכבוד ללמוד ובעיקר לקבל פרספקטיבה ממי שמסמל את המוסד החשוב הזה. 

רנ״ג טאיטו פתח את השיחה הראשונה שלנו כך: ״קודם כל בהצלחה!״, והסביר שנכון לאחל ״בהצלחה״ דווקא בראשית השיחה ולא כנהוג, בסופה. 

בסיום השיחה, הוא ביקש ממני - "תמתין שלושה חודשים לפני שתקבל החלטות״. בכנות, אני לא יכול לומר שמילאתי את בקשתו, אבל הבנתי אז, ועוד יותר עכשיו, אחרי יותר משנתיים כמפקד בית הספר לקצינים, את ערכה ועומקה של עצה זו, המגובה בניסיון חיים עצום״.

הרס"ר, שחגג יום הולדת 80 לאחרונה, קיבל במרוצת השנים את הכינוי "הרס"ר האגדי". 50 שנים בהן היה אמון על הסדר והמשמעת בבה"ד 1 זיכו אותו בתואר. הרקורד שלו מרשים - הוא פיקד על רבבות של טקסים ומופעי משמעת וגידל דורות של מפקדים וקצינים.

כמעט כל רמטכ"ל וראש ממשלה עבר תחת פיקודו ברחבת המסדרים: "גידלתי מאות ואלפים, הם זוכרים אותי יותר טוב ממני. הזכות הכי גדולה היא להיות פקוד של מישהו שהיה חייל שלי".

בשנים בהן היה חלק מבית הספר לקצינים הוא התפתח יחד איתו. "זה המקום היחיד במדינה שמרכז את כל החברה הישראלית לתפארת. דתיים עם חילונים, ערבים עם יהודים - ומוציא אותם המפקדים הראויים ביותר", הוא מתרגש. אפילו את הסיסמה הנצחית שמתנוססת מול רחבת המסדרים של הבה"ד "ממני תראו וכן תעשו", הציע הרנ"ג בעצמו.

בראיון שהתקיים עם רנ"ג טאיטו בתחילת השבוע, ערב ההכנות לאירוע הפרידה ממנו, הוא סיפר על התחושות שמלוות אותו: "מתרגש מאוד. אחרי שנים רבות שיכולתי לשרת בתורי את המדינה - הגיע הזמן שגם אני קצת אנוח".