הקצינים החדשים שמאבטחים את המערכות הכי מסווגות בצה"ל:

"האחריות היא מטורפת, כל טעות יכולה להיות גורלית"

08.04.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

לא הרבה אפשר לספר על מצו"ב, אחת היחידות המסווגות בצה"ל - אבל אין ספק שבשביל להשפיע על המרחב הדיגיטלי ואבטחת המידע בסייבר בצבא, חייבים קצינים איכותיים שיובילו את הצוותים שלהם להישגים הגבוהים ביותר.  הצוערים י' ור', הפכו לכאלה ממש השבוע. 

הם התגייסו יחד בספטמבר 18' ליחידה, עברו את ההכשרה שלה במגמת הנדסת מערכות צופן והגיעו לצוותים מקבילים באותו הענף - שעוסק בפיתוח, מחקר ושילוב אמצעי הגנה על טכנולוגיות שונות ברשתות המסווגות ביותר בישראל.

י' למד בתיכון פיזיקה וביולוגיה. אבל היופי במצו"ב בכלל, לדבריו, הוא שבחלק מהתחומים הרקע פחות משנה, והדגש הוא על היכולת להבין וללמוד מערכות מורכבות.

"קצת קשה לי לפרט מבחינת סיווג", מודה י', אבל מצליח בכל זאת להרחיב מעט, "בענף מתעסקים בפרויקטים שמשתלבים במערכת הביטחון, ומגנים על תשתיות קריטיות. אנחנו לומדים את כל המידע לעומק - החומרה, הקושחה והתוכנה, מכירים את המרכיבים של מוצר ההגנה ומהנדסים מערכות צופן".

החיילים מהווים למעשה מוקדי ידע בכל התחומים האלה: "צריך להבין את הצורך של הלקוחות בכלל הצבא ולעקוב אחרי שלבי האפיון והפיתוח, ולתת מענה לתקלות מתפרצות בשטח, תוך הבנה של כל החלקים במערכת".

לצוות של ר' ייעוד דומה: "אנחנו מפקחים על פרויקטים ברמת ההגנה והביצוע, ומפתחים כלים שמאפשרים לוודא את רמת האמינות וההגנה".

אז הצוותים של ר' ו-י' עבדו צמוד, וכעת יחזרו השניים לפקד עליהם. לאורך כל המסלול שלהם בצבא (פרט לבה"ד 1), הם היו ממש בלתי נפרדים - וגם בהשלמה הטכנולוגית במגמת סייבר בלטו, בתור היחידים מהענף מבין 23 הצוערים. "שם הבנו איך אנחנו משתלבים בהגנה על המרחב הקיברנטי", הם מספרים. ההבנה אף התחזקה כששמעו ממרצים על המשמעות של רכיבי ההגנה שמפתחים במצו"ב.

י' מזכיר את אחד הרגעים החוויתים מההשלמה: "בתרגיל האמצע ביצענו שת"פ בין כל המגמות. מגמת הנדסה, לצורך העניין, יצרו חיישן שיודע לאסוף נתונים מסוימים, מגמת מחשוב בנו מערכות שליטה ובקרה, ואנחנו, במגמת סייבר, פיתחנו שתי מערכות הגנה לרשת מפני תקיפות".

"אנחנו שמחים שנחזור לצוותים בהם היינו לפני. לפקד על חברים אכן יהיה אתגר, אבל בסוף יש לנו מטרה משותפת - להיות הכי טובים שאפשר ולהוציא את המוצר הכי טוב ורלוונטי, שיש לו הכי הרבה ערך".

מצו"ב שומרת טוב על השתיקה. מערכות ההגנה שלה ייחודיות, ואף אדם מחוץ ליחידה לא רשאי לגעת ולהתעסק בהן. "בתור חייל צעיר, האחריות שאתה מקבל על פרויקט היא מטורפת, והטעות יכולה להיות גורלית", קובע י' בנחרצות, "זה לא צחוק, וזו הזדמנות מיוחדת שניתנת בצה"ל - לקחת חלק מכריע בביטחון המדינה".

"לצאת לבה"ד 1 היה תהליך מעניין", משתף י', "גם כשהיינו בתפקידים שלנו כבר היה מצופה מאיתנו להתנהג כקצינים. זה די נדיר ששניים מאותו המחזור שעוסקים באותו תחום יוצאים יחד לקצונה, אבל לא הייתה התלבטות - זה היה חד משמעי".

"אנחנו אלה שזוכים לפקד במערך. לכל אחד תהיה את חלקת גן העדן שלו, להוביל את החיילים שלנו במשימות המורכבות האלה", הם אומרים עם ניצוץ בעיניים, "אנחנו מאוד שמחים לחזור ליחידה ולצוותים שלנו. ההשלמה חיזקה בנו את ההבנה שיש לנו חשיבות מכרעת, ואנחנו אומרים את זה בגאווה. מצו"ב זה ה-מקום".