מה קרה כשחבצלות ותלפיות תרגלו יחד בפעם הראשונה?

באירוע ראשון מסוגו בתולדות צה״ל, תוכניות העילית תלפיות וחבצלות קיימו תרגיל טכנולוגי-מודיעיני משותף - ששילב את הידע והיכולות המגוונים של כל יחידה. הצצה ל-24 שעות שנועדו להמציא פתרונות מתקדמים לבעיות ביטחוניות מורכבות במיוחד

10.03.22
ינון שלום יתח, מערכת את"צ

במשך 24 שעות, עבדו זה לצד זו חניכי וחניכות תלפיות של חיל האוויר ו"חבצלות" של חיל המודיעין כדי למצוא פתרונות לבעיות מורכבות איתן מתמודדת מערכת הביטחון הישראלית - כולן קשורות לפיתוח יכולות מתקדמות בהן צה"ל צפוי להשתמש בלחימה עתידית. שיתוף הפעולה הוא הראשון שנעשה בין יחידות העילית, ואפשר לשתי היחידות לאחד את היכולות הייחודית שלהן.

מארגני התרגיל, מפקדי שנה ב' בשתי התוכניות ובוגרי ההכשרות, הגדירו את הדרישה במפורש: "עליכם לחקור ולהציע פתרון ישים ברמה הטכנולוגית, פרקטי ברמה המבצעית, ותואם את תמונת המודיעין העדכנית".

שיתוף הפעולה נועד לחניכי השנה השנייה, לאחר שסיימו את קורס הקצינים בקיץ, וכחלק מ"הכשרות החורף" שעברו בהפסקה הקצרה שבין הסמסטרים האקדמיים.

"היה מעניין לראות את העולם המודיעיני והעולם הטכנולוגי נפגשים ומדברים יחד. היה מאתגר ומלמד לעבוד יחד, כשכל אחד ואחת מביאים את התרומה שלהם לשולחן", שיתף נ', חניך בחבצלות, "עכשיו הבנו למעשה את הצורך בשיתוף הפעולה בין מומחי תוכן שונים – כדי להביא את הפתרון הטוב ביותר". 

ע', צוער מתלפיות, מחזק את הדברים: "הפרויקט מעניק לכל צד מבט על הצד השני, החוזקות המודיעיניות של חבצלות או העוצמות הטכנולוגיות של תלפיות. נוצר שילוב כוחות משמעותי שאני בטוח שימשיך גם לשנים הבאות".

הקבוצות לוו על ידי מנטורים - בכירי התעשייה הביטחונית, המודיעינית והטכנולוגית בישראל וקצינים מהיחידות הטכנולוגיות והמודיעיניות השונות בצה"ל - שסייעו לחניכים ולחניכות לאפיין בצורה טובה יותר את הבעיות ואת הפתרונות המתאימים להן, נתנו משוב וביקורת לאורך העבודה ולבסוף בחרו את התוצרים המצטיינים. 

הפתרונות שהציעו המשתתפים נגעו במגוון רחב של תחומים בעולמות הטכנולוגיה, בהם רובוטיקה, בינה מלאכותית והיתוך מידע בין סנסורים שונים הקיימים היום במערכת הביטחון - דבר שיאפשר את מיקסום יכולותיהם בעולם הלחימה העתידי.

"האירוע הזה הוא עוד נקודת ציון חשובה בקשר הגובר בין התוכניות בשנים האחרונות, שהתחזק מאוד עם מעבר חבצלות, לפני כשנתיים וחצי, לאוניברסיטה העברית, מקום מושבה של תלפיות מזה 43 שנים", סיכם רס"ן ע', מפקד חבצלות.

"חשיבה מחוץ לקופסה זו תפיסת עולם. לצד הקשרים החברתיים, הדבר החשוב ביותר שתוכלו לקחת מהיום הזה הוא את היוזמה והיצירתיות – ערכים חשובים ביותר עבור בוגרי התוכנית, שרובם מגיעים לתפקידי מחקר ופיקוד בחטיבת המחקר באמ"ן".

גם רס"ן א', מפקד תלפיות שנכח באירוע, שיבח את החניכים והחניכות: "כל אחד ואחת מכם מגיע מעולם תוכן אחר, ולפעמים קשה להיפתח ולהקשיב לקולות חדשים. הצלחתם ללמוד זה את עולמו של זה במהירות מרשימה ותוך חתירה למגע. אני יודע שבסיום התוכניות תעשו דברים שאני לא מסוגל לדמיין כרגע, יחד, בזכות השפה המשותפת וההבנה המערכתית שרכשתם".