מה הקשר בין 700 מורים וחיילי 8200? פרויקט הווטסאפ המיוחד בצל הקורונה

אם היינו מציעים לכם שיעור פרטי מחיילי 8200, כנראה שלא הייתם יכולים לסרב. ואכן, 700 מורים ברחבי הארץ מקבלים בימים האלה תמיכה צמודה מרחוק, מצד המשרתים ביחידה, שמצאו דרך מקורית לסייע בצל הקורונה. והתוצאות? אומנם לא מסווגות, אבל בהחלט מרשימות

25.03.20
עינב גרינברג כהן, מערכת את"צ

מי מכם שמכיר את יחידת 8200, כנראה יודע שהיא לא נחה לרגע. גם לא בתקופה מורכבת זו. חיילי היחידה המסווגת של אגף המודיעין ממשיכים בעבודה השוטפת והקריטית, בצל התפשטות הקורונה, אך הם לא עוסקים בשגרה בלבד. במקביל, הם דואגים להקדיש זמן יקר בתחזוק מיזם חינוכי מרגש. "הסכמנו פה אחד שאנחנו לא רוצים או יכולים לעמוד מהצד, אלא חייבים לקחת חלק במשימה הלאומית הזו", מספרת רס"ן ע', רמ"ד ביחידה ומתכללת הפרויקט החדש.

במסגרת המיזם, שנעשה בשיתוף משרד החינוך, הם חוברים באופן וירטואלי למורים מכלל רחבי הארץ, פותחים איתם קבוצות וואטסאפ ומספקים מענה ותמיכה טכנית בכל הקשור ללמידה המקוונת בצל הנגיף.

עד כה, התמיכה ניתנה לכ-700 מורים ונפתחו כבר שבע קבוצות וואטסאפ. "כשהוחלט לצאת לדרך, החיילים מיד נרתמו לעזור, וכולם רצו לקחת חלק", מתארת רס"ן ע' בגאווה. "המעבר ללמידה מקוונת לא טבעי לחלוטין לחלק מהמורים, ובדיוק בשביל זה אנחנו שם. הקבוצות פעילות באופן שוטף לאורך היום, וכל חייל שנתקל בשאלה - ישר משיב ומסייע".

חלק מהשאלות שעולות עוסקות בהפעלת התוכנות, אחרות בהמלצה על שיטות פעולה וכמה מהן על פתרון תקלות נפוצות, ואפילו נשלחים כמה מדריכים אפקטיביים בנושאים שעולים בשיח: "יש עשרות רבות של שאלות מדי יום והחיילים עובדים קשה כדי לוודא שאף שאלה לא נותרה לא פתורה, ושכל המורים קיבלו את המענה שהיו צריכים".

בנוסף לתמיכה הטכנית, יש גם שיתופי פעולה בין כמה מחיילי היחידה למורים שמבקשים עזרה נוספת. "כל חייל שרוצה לקחת חלק, פונה למפקד שלו ומצטרף למאמץ. אנחנו מנצלים את העובדה שהחיילים מעולים במתמטיקה, פיזיקה ומחשבים, והם מתגברים את התלמידים, מעבר לשיעורים עם המורים הקבועים שלהם", מסבירה רס"ן ע' ומוסיפה פרט שיכול להפתיע: "יש חיילים שתגברו תלמידים אפילו במקצועות כמו קולנוע ושפות שונות".

"אנחנו מקבלים מהמורים תגובות מדהימות ומיוחדות שמחממות את הלב", משתפת רס"ן ע', ומסבירה שהמעבר משגרה לחירום אכן מורכב ומאתגר, אך הם פועלים לצלוח את התקופה באופן המיטבי: "התחושות שעולות מדהימות - החיילים ממש מרגישים שהם משפיעים ומבינים את חשיבות התרומה שלהם בזמנים כאלה".

עד כה, הפרויקט עבר בעיקר בעזרת המפמ"רים (מפקחי מרכז מקצוע) של משרד החינוך, ששלחו את הקישורים לקבוצות של מורים. אולם, בעקבות יצירת קשר של 8200 עם אגף הטכנולוגיה במשרד החינוך, אותם קישורים צפויים להתפרסם בהמשך גם בפלטפורמות הרשמיות של משרד החינוך.

היחידה עובדת כרגע על הרחבת המיזם, ונמצאת בקשר הדוק עם משרד החינוך על מנת לבדוק כיוונים נוספים בהם תוכל לסייע ולהפוך את הלמידה של תלמידי ישראל ליותר מושכת ויעילה: "אנחנו מנסים להבין איך אפשר לגרום למרחב המקוון להיות חלק משגרת היום של התלמיד וליצור אווירה לימודית, שתוביל לכך שהוא ידע גם אילו משימות עליו לסיים ביום הקרוב".

בנוסף לכך, חיילי וקציני 8200 חושבים על דרכים לשיפור הכלים האינטראקטיביים של המורה. "אנחנו שואפים שהמורים יהפכו את השיעור מחד גוני, לכזה שגם יפעיל את התלמידים ויגרום להם לקחת חלק פעיל", מסבירה רס"ן ע'.

"פנו אלינו גם מ'תוכנית עוצמות' בבית הספר לחינוך באוניברסיטת 'בר אילן', המאפשרת לימודים אקדמיים לסטודנטים עם תסמונת דאון", מציינת רס"ן ע' עוד מיזם בו הם לוקחים חלק בימים אלו. "הם התקשו עם הלמידה המקוונת, וכמובן שהחיילים שלנו התנדבו לעזור ולתרום מהידע שלהם גם כאן. מדהים אותי לראות בכל פעם מחדש כמה הם נהנים להיות מעורבים, ומחפשים תמיד איפה אפשר לתת יד".

"מבחינתנו, כל מורה שהצליח ללמד באופן טוב יותר בזכות העבודה שלנו, השפיע על מאות התלמידים שהוא מלמד", מסכמת רס"ן ע'. "אנחנו מרגישים את האנרגיות וההדדיות - היה מאוד קל להוציא את המיזם לפועל, מכיוון שכולם היו צמאים לעזור מצד היחידה, ולהיעזר - מצד משרד החינוך. משמח שאנחנו מוצאים איך להשתלב, גם באירוע בריאותי, שפחות קשור לתחום העבודה שלנו בשגרה".