המשקפיים שיכניסו אתכם לטנק ולנמ"ר בלחיצת כפתור

מה אם היינו אומרים לכם שבאמצעות זוג משקפיים תוכלו ללמוד על הכלים הכי גדולים ומורכבים בצה"ל? בה"ד 20 של חיל הטכנולוגיה והאחזקה מציג את מאמן ה-VR החדשני, שמשנה לחלוטין את הכללים והופך את הלימודים לאינטראקטיביים ולאפקטיביים יותר. קיבלנו הצצה 

17.07.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

אחד הדברים שנאמרים לא פעם על דור המתגייסים החדש, הוא שקשה ומאתגר יותר לגרום לו לשבת במקום ולהתרכז בתוכן מסוים ללא גירוי חיצוני. לכן, ברגע שמדובר על קבוצת הנדסאים צעירים, שלומדים לפרטי פרטים על כל חלק בכלי הלחימה המתוחכמים של צה"ל, היה על בה"ד 20 של חיל הטנ"א (טכנולוגיה ואחזקה), המקום בו מתקיימת הכשרתם, למצוא פתרון יצירתי.

לפני כחצי שנה, הוצג המענה - מאמן מציאות מדומה ייחודי. "מדובר במשקפיים שיוצרים הדמיות של תרחישים, איתם החייל יצטרך להתמודד במציאות", מסביר מפקד בה"ד 20 של חיל הטנ"א, אל"ם קובי דקר. המערכת מדמה את נגמ"ש המרכבה (נמ"ר), שבו משתמשים בימים אלה בעיקר בחטיבת גולני ובגדודי ההנדסה. "ניתן ללמוד על כלי הנמ"ר, להכיר את המערכות שלו ולהתאמן בתיקונו מכל זווית אפשרית - מתחתיו, מעליו או לידו", מרחיב אל"ם דקר.

מטרת המאמן היא לאפשר למעשה חוויית למידה אחרת ולייצר עניין בלימוד חומר מורכב. "ככל שצורת הלימוד תהיה ייחודית ומאתגרת", משתף אל"ם דקר, "כך החיילים יקלטו את החומר בצורה המיטבית, והיכולת שלנו ללמד את המקצוע תהיה טובה יותר".

בינתיים תוכלו למצוא כבר שבעה מתקנים בבה"ד, במפקדת החיל וביחידות השדה. השימוש בהם נעשה במקביל ללימודים העיוניים בכיתות, ומכיל בהתאמה כעשרה תרחישים שונים. אופציה נוספת שמאפשרת המערכת היא הזנת תרחישים שקרו במציאות והמרתם להדמיה. 

"המציאות המדומה לא מחליפה את עבודת החייל על הנמ"ר במציאות", מדגיש מפקד הבה"ד, "זו דרך נוספת להקנות חוויה לימודית לפני ההתמודדות בשטח, וככה החייל יגיע לכלי האמיתי שהוא כבר מבין מה עליו לעשות. זו מעין סגירת מעגל בין מה שאנחנו מלמדים כאן למה שקורה בפועל".

עד היום, ההכשרה נעשתה באמצעות ספרי לימוד והרצאות פרונטליות וקצב ההתקדמות היה קולקטיבי לכלל הכיתה. כעת, עם התפיסה החדשה, הלימודים מתקיימים באמצעות אייפדים משוכללים שמכילים את כל החומר, מה שמאפשר לכל חייל להתקדם בקצב שלו.

אבל הפיתוחים ממש לא נעצרים כאן. החל מהחודש הבא עתיד להיכנס תוסף שיהפוך את המציאות המדומה לחוויה מציאותית אף יותר.

"החידוש ממש יכניס את החייל פיזית לתוך המערכת", מצהיר רע"ן כשירויות של חיל הטנ"א, סא"ל לירן לחמי, שכבר מריץ פיילוט לחידוש במפקדת החיל בתל השומר, "החיישנים יקלטו את ידי החיילים, יעתיקו אותן לתוך התרחיש עצמו, וכך הם יוכלו להרים כלי עבודה ולעבוד על תיקון הכלי בצורה מוחשית אף יותר".

אין ספק שמדובר בעליית מדרגה לצורת למידה טכנולוגית ויעילה יותר בחיל. "אנחנו כבר עכשיו עובדים על הרחבת התוכנה לסוגים נוספים של כלים", משתף אל"ם דקר, "זו מערכת שעושה כבוד לצה"ל ומביאה את העתיד - להווה".